Reallöneökningar, höjda lägsta löner och bättre pensioner

IF Metall säger ja till budet från de opartiska ordförandena. IF Metalls ja omfattar teknikavtalet, allokemiska avtalet, kemiska avtalet, gemensamma metallavtalet samt stål-och metallavtalet.

Reallöneökningar
Budet innebär att utrymmet för de tre kommande åren blir 10,2 procent. Det ger ett snitt på 3,4 procent under tre år. Det är en tyngdpunkt på första året, men fördelningen mellan åren varierar mellan avtalsområdena. Lönehöjningarna innebär att IF Metalls medlemmar får reallöneökningar alla tre åren.

– Uppgörelsen ger våra medlemmar reallönelyft under tre år. 10,2 procent är det största utrymmet som har tecknats för en avtalsperiod sedan industriavtalets tillkomst, säger Stefan Löfven förbundsordförande Industrifacket Metall.

Satsning på lägsta löner
Lägsta lönerna höjs och säkras på en högre nivå. Inom till exempel teknikavtalet IF Metalls avtalsområde garanteras en medlem som går på avtalets lägsta lön och som varit anställd minst ett år en höjning med 1 400 kronor första avtalsåret. Avståndet mellan lägsta lön och snittlön minskar under avtalsperioden.

– Höjda lägstalöner är viktigt för alla medlemmar eftersom det påverkar lönenivån och löneutvecklingen generellt, säger Stefan Löfven.

Jämställdhet
Föräldralönen ska utökas med en månad inom de flesta avtalsområdena. En arbetsgrupp mellan parterna ska utveckla jämställdhetsarbetet på företagen för att ge män och kvinnor lika möjligheter. Höjning av lägsta lönerna är det mest träffsäkra sättet att komma åt orättvisa löneskillnader mellan könen.

– Jag välkomnar att arbetsgivarna nu ställer sig bakom IF Metalls krav som innebär att parterna tillsammans fortsätter med arbetet för att minska orättvisorna mellan könen på arbetsplatserna, säger Stefan Löfven.

Avtalspension
Avtalet innebär att 0,6 procent avsätts till förbättrad avtalspension under avtalsperioden. Genom de nya pensionsvillkoren får IF Metalls medlemmar en tryggare ålderdom.

– De orättvisa pensionsvillkoren som tidigare fanns mellan arbetare och tjänstemän försvinner. Uppgörelsen kan innebära upp emot en tusenlapp i högre pension för en ung industriarbetare, säger Stefan Löfven.

Avtalets längd
Överenskommelsen gäller för 36 månader från den 1 april 2007. Det sista avtalsåret kan sägas upp av någon av parterna, vilket ska ske senast den 30 september 2008.