Regeringen måste agera för svensk industri

- Tänker regeringen sitta kvar på åhörarläktaren eller agera för svensk industri, frågar IF Metalls ordförande Stefan Löfven. Försvarets materielverk, FMV, har meddelat att de anser att en beställning av pansarfordon för 2,6 miljarder ska gå till finska Patria, som till 73 procent ägs av finska staten. Det slutgiltiga beskedet ska fattas av regeringen, nu ligger bollen hos dem.

- Fredrik Reinfeldt och Maud Olofsson brukar hävda att vi inte ska satsa på projekt som kastar skattebetalarnas pengar i sjön, nu är det upp till bevis. Skattebetalarnas pengar har använts när staten via Materielverket tillsammans med Hägglunds utvecklat ett nytt svenskt fordon. Vad säger de nu när en miljard har satsats och hundratals jobb riskeras, undrar Stefan Löfven. - Om regeringen nu är passiv måste frågan ställas om de över huvud taget anser att det är viktigt att vi har en svensk industri. Nu finns en möjligt att agera, den möjligheten måste regeringen ta. - Det är också förvånansvärt om Sverige inför ett stundande ordförandeskap i EU – då klimatfrågan står högt på dagordningen – inte väljer ett fordon med utvecklad elhybridteknik. Det är en teknik där svensk industri har visat att även för sådana här specialfordon, utvecklade för tuffa uppdrag, kan man tänka miljömässigt. En teknik som också andra sektorer har nytta av, säger Stefan Löfven. 2009-06-26