Rekordstort intresse för fackliga studier

Första halvåret 2009 har mer än var tionde medlem i IF Metall deltagit i fackliga studier. Förbundet hade första halvåret 36 168 studiedeltagare, det kan jämföras med 16 531 första halvåret 2008. En ökning med 219 procent.

- Den höga studieverksamheten kommer att stärka vårt fackliga arbete många år framöver, säger IF Metalls biträdande förbundssekreterare Birgitta Lanér som är ansvarig för studieverksamheten. - En viss del av ökningen beror på att det har varit lättare att få ledigt för fackliga studier när det har varit lite att göra på arbetsplatserna. Men det visar främst att intresset att lära sig mer om hur vi kan ta till vara våra rättigheter har ökat. Det är en långsiktig satsning på studieverksamheten och ett mycket bra jobb av våra avdelningar som nu bär frukt, säger Birgitta Lanér. På ämnesnivå ökar de grundläggande fackliga kurserna som står för den största volymen med 17 000 deltagare, en ökning med 360 procent, men också intresset för politiska kurser har trebubblats. Ytterligare information Birgitta Lanér, 070-658 49 43 Pressombudsman Lasse Ankarfjäll, 070-535 60 64