Sifferlösa avtal riskerar lönebildningen

År 2015 kommer cirka 800 000 anställda att omfattas av sifferlösa avtal utan något centralt angivet utrymme eller individgarantier. Det berättade i dag tisdag Medlingsinstitutet i sin årsrapport om lönebildningen.

- När många omfattas av sifferlösa avtal riskerar hela lönebildningen komma i obalans. Efter drygt 15 år av reallöneökningar och stabilitet utmanas denna ordning, säger Ander Ferbe, förbundsordförande i IF Metall.

- Risken med sifferlösa avtal är att de som har marknadsvinden emot sig och som själva ska förhandla missgynnas. Inte minst kvinnor, som bland annat oftare stannar hemma med sina barn, riskerar att halka efter, säger IF Metalls förbundsordförande Anders Ferbe.

- Om många omfattas av de sifferlösa avtalen så finns risk att det blir svårare att förutse löneökningen i Sverige. Det gör att industrins parter får svårare att träffa långa avtal. Sifferlösa avtal kan därmed bli ett gigantiskt problem i kommande avtalsrörelse, varnar Ander Ferbe, förbundsordförande i IF Metall.

Vid frågor kontakta:

Maria Bäckström