Starkt fackligt engagemang bakom förslag på lyfta sanktioner

I går meddelade amerikanska finansdepartementet att man rekommenderar att sanktionshotet mot aluminiumproducenten Kubal i Sundsvall hävs. Den amerikanska kongressen ska nu slutgiltigt besluta om sanktionerna mot Kubal hävs.

Företaget har haft ett akut nedläggningshot hängande över sig sedan i våras och beskedet är en lättnad för Kubals nära 500 anställda som sedan dess levt med risken att förlora sina jobb. Det är också en framgång för IF Metalls målmedvetna arbete att föra upp frågan på den politiska dagordningen både i Sverige och USA.

- IF Metall insåg direkt det orimliga i att våra medlemmar skulle hamna i kläm i ett storpolitiskt maktspel mellan USA och Ryssland. Genom täta och målmedvetna kontakter med regeringen har vi tillsammans nu fått de amerikanska myndigheterna att föreslå att sanktionshotet hävs. Det är en stor framgång för vårt fackliga arbete och för svensk diplomati, säger IF Metalls förbundsordförande Marie Nilsson.

Slutgiltigt beslut från den amerikanska kongressen väntas innan januari månads utgång.

För mer information, kontakta IF Metalls presstjänst, 08 786 82 44