Stefan Löfven: ”Nu måste alla krafter samlas för Saab”

– Det finns ett antal frågor som behöver besvaras snabbt gällande Saabs långsiktiga överlevnad. General Motors (GM) sa redan i april att de är beredda att acceptera Antonov, dock fanns några frågetecken. Regeringen, GM och Europeiska investeringsbanken (EIB) måste tillsammans räta ut dessa frågetecken omgående, säger IF Metalls förbundsordförande Stefan Löfven och fortsätter:

­­– Klockan tickar och tusentals jobb riskeras. Alla aktörer måste agera konstruktivt och regeringen måste ta på sig en samordnande roll. Det krävs när det handlar om en affär som är så viktig för Sverige!

– Jag kan inte tänka mig att till exempel den franska eller tyska regeringen hade stått vid sidan om och väntat på en lång process utan att försöka påverka den när det gäller industri som är av nationellt intresse, säger Stefan Löfven och tillägger:

– Maud Olofsson uppger att regeringen talar med Saab så gott som dagligen, men det verkar inte leda någonstans. Klart är att regeringen väljer att inte kommunicera med oss som facklig organisation. En pressekreterare anklagar oss för att inte ha tillräcklig insyn i vad som händer, men faktum är att vi har täta kontakter med merparten av de inblandade aktörerna. Vi finns tillgängliga för samtal och informationsutbyte även med regeringen.

Under morgondagen, tisdagen den 28 juni, kommer IF Metalls förbundsordförande Stefan Löfven och avtalssekreterare Veli-Pekka Säikkälä att finnas på plats på Saabfabriken i Trollhättan. I mån av tid finns de då också tillgängliga för intervjuer.

För mer information kontakta:
Lisa Wernstedt, informatör
070-2197344
lisa.wernstedt@ifmetall.se

Om IF MetallIF Metall organiserar cirka 375 000 medlemmar inom stora delar av den svenska industrin. 23 procent av medlemmarna är kvinnor. Därmed är vi det tredje största kvinnoförbundet inom LO. Förbundet har avtal på cirka 12 400 arbetsplatser.