Stefan Löfven: ”Svar på frågorna om Saab måste fram”

– I morse kom värsta tänkbara besked för våra medlemmar på Saab i Trollhättan. Företaget har inte pengar till lönerna. Både IF Metall centralt och klubben jobbar stenhårt med att få till en lösning på den akuta situationen som uppstått för medlemmarna. Vi tror fortfarande på Saab och att en lösning, som innebär att våra medlemmar kan få lön och börja bygga bilar igen, kan komma på plats, säger IF Metalls förbundsordförande Stefan Löfven och fortsätter:

– Regeringen måste ta en samordnande roll och svar på följande frågor måste fram: Varför får inte Antonov komma in som ägare? Vilka krav ställer EIB för att nästa utbetalning ska komma Saab till del? Vad är stötestenen i de förhandlingar som pågår gällande försäljningen av fabriksfastigheterna i Trollhättan? Regeringen och EIB kan inte gömma sig bakom byråkratin längre utan måste aktivt gå in och hjälpa Saab att lösa de akuta problemen.

– Saabs ledning måste tydligt visa korten och informera öppet gentemot de fackliga organisationerna och andra intressenter så att alla inblandade får bästa möjliga chans att bidra till en gemensam lösning. Saab är inte ett särintresse utan av intresse för hela Sverige och dess ekonomi. Våra 1 500 medlemmar på företaget har levt i osäkerhet alldeles för länge nu, men visar trots det stor lojalitet. Den lojaliteten bör mötas med en kraftansträngning från alla inblandade, avslutar Stefan Löfven.

För mer information kontakta:
Lisa Wernstedt, informatör
070-2197344
lisa.wernstedt@ifmetall.se

Om IF MetallIF Metall organiserar cirka 375 000 medlemmar inom stora delar av den svenska industrin. 23 procent av medlemmarna är kvinnor. Därmed är vi det tredje största kvinnoförbundet inom LO. Förbundet har avtal på cirka 12 400 arbetsplatser.