Stefan Löfven IF Metall: För oss är Saabarbetarnas jobb viktigast!

– Det är naturligtvis hemskt för alla medlemmar som jobbar på Saab att få beskedet att det under rekonstruktionsfasen inte varit möjligt att hitta en långsiktig lösning. Detta trots att det finns kapitalstarka, seriösa och långsiktiga intressenter som ser Saabs potential, säger IF Metalls förbundsordförande Stefan Löfven.

­­­– Att Guy Lofalk begär att rekonstruktionen ska avbrytas är mycket allvarligt och ett bakslag. Det är dock viktigt att komma ihåg att det inte omedelbart innebär en konkurs. Nu ska tingsrätten behandla och ta ställning till frågan om rekonstruktionens upphörande. Fram till dess att en eventuell konkurs är ett faktum finns möjligheten att hitta en lösning som kan godkännas av alla parter, viljan och intresset för Saab kvarstår hos potentiella köpare, säger IF Metalls förbundsordförande Stefan Löfven och IF Metallklubbens ordförande Håkan Skött.

Stefan Löfven och Håkan Skött säger vidare att om det går så långt som till konkurs är det viktigt att alla aktörer snabbt är på tå. Det gäller då att snabbt få till en samverkan där kunskap och kontaktnät från bland annat regeringen, regionen, kommunen och de fackliga organisationerna tas till vara. Det är mycket bättre med köpare som avser att bedriva en sammanhållen industriell verksamhet, företrädesvis inom fordonsindustrin. Ett scenario där företaget styckas upp är betydligt sämre och fler jobb riskerar att förloras. Med en effektiv anläggning och kompetent personal kan det vid en eventuell konkurs mycket väl finnas intressenter som är beredda att ta över och bedriva industriell produktion. Den möjligheten måste prövas först, men då gäller det att agera snabbt och samlat.

Lasse Ankarfjäll, pressombudsman

lars.ankarfjall@ifmetall.se