Stefan Löfven IF Metall: Låt Saabarbetarna få börja bygga bilar!

-          Turerna runt Saab blir allt märkligare för var dag som går. Riksgälden har godkänt Saabs upplägg av fastighetsaffären liksom svenska staten. Enligt våra informationer också GM. Då är det svårt att se varför det inte kan bli en snabb och positiv lösning. Men vad är det för besked som EIB ger? Det sägs att det är hårda villkor? Vilka villkor?  Nu kräver vi besked om vad som gäller, det är dags att alla inblandade tar bladet från munnen, säger IF Metalls förbundsordförande Stefan Löfven.

-          Saabs anställda lever i ovisshet och lever med Saab varje minut, vardag som helgdag. Det är yrkesskickliga och lojala bilbyggare som är värda all respekt, den brist på saklig information som nu råder är inte att visa arbetarna den respekten, säger Stefan Löfven.

-          Jag förutsätter att alla de som har att ta fram underlag och fatta beslut också gör det, oavsett helgdag eller ej. Jag förutsätter också att regeringen har dörrarna öppna och träffar företrädare för företaget om de begär det, säger Stefan Löfven.

-          Bristen på information och saklighet leder till onödiga spekulationer. Hur offensiv är regeringen? Är det så illa att det är byråkrati inom EIB som hindrar en snabb process? Otydligheten gör läget ännu värre för företaget och för de anställda, säger Stefan Löfven.

För mer information,kontakta:
Lasse Ankarfjäll, pressombudsman

Om IF Metall
IF Metall organiserar cirka 375 000 medlemmar inom stora delar av den svenska industrin. 23 procent av medlemmarna är kvinnor. Därmed är vi det tredje största kvinnoförbundet inom LO. Förbundet har avtal på cirka 12 400 arbetsplatser