Stig Sjödinpriset 2019 tilldelas Bob Hansson

Årets Stig Sjödinpris på 40 000 kronor delas ut i ABF-huset, söndagen den 6 oktober med start klockan 13.00. Stig Sjödinpriset är instiftat av Runö Folkhögskola, Stig Sjödin Sällskapet, fackförbunden GS Facket för skogs-, trä- och grafisk bransch, Kommunalarbetareförbundet och Industrifacket Metall. Prisutdelningen genomförs med stöd av ABF.

Motivering:

Stig Sjödinpriset 2019 tilldelas Bob Hansson. Med sin empati för den lilla människan och genom att vädja till det goda inom oss uppmanar han oss, likt Stig Sjödin, till eftertanke och handling. Hansson undrar “Kan vi vara lite snälla nu, för sen dör vi faktiskt”. Bob Hansson beskriver den stressade samtiden med plågsam träffsäkerhet. Politik och teknikaliteter lämnar han åt andra, och vänder sig istället till ett slags urförnuft: var det verkligen tänkt att det största folkhälsohotet skulle bli vår egen vardag.

Tidigare pristagare:

Göran Greider 1997, Sara Lidman 1998, Fredrik Ekelund 1999, Tony Samuelsson 2000, Gösta Friberg 2001, Claes Andersson 2002, Bernt-Olov Andersson 2003, Aino Trosell 2004, Mikael Wiehe 2005, Kjell Eriksson 2006, Emil Jensen 2007, Ove Allansson 2008, Malin Klingzell-Brulin 2009, Jenny Wrangborg 2010, Johannes Anyuru 2011, Eija Hetekivi Olsson 2012, Anna Jörgensdotter, Helene Rådberg och Carolina Thorell 2013, Jason Diakité 2014, Lena Kallenberg 2015, Mattias Alkberg 2016, Sara Beischer 2017 samt Vibeke Olsson 2018.

Om Bob Hansson

Bob Hansson föddes 1970 i Helsingborg och bor numera i Stockholm. Han är en svensk författare och poet. Bob debuterade 1998 med diktsamlingen Heja världen. Sedan dess har han skrivit flera romaner och diktsamlingar.

Information lämnas av Maria Ljungholm tfn 08-728 57 29, e-post maria.ljungholm@runo.se