Största satsningen på medlemsrekrytering för IF Metall

IF Metalls förbundsråd beslutade idag att genomföra den största satsningen på att rekrytera nya medlemmar som förbundet någonsin genomfört.

Under åren 2008 och 2009 kommer IF Metall att i nära samarbete mellan förbund och avdelningar genomföra en riktad satsning på rekrytering av medlemmar på framför allt små arbetsplatser. Totalt kommer förbundet att satsa 30 miljoner kronor under åren 2008 och 2009 varav hälften skall finansieras av avdelningarna. Skälet till satsningen är att förbundets organisationsgrad på småarbetsplatser är lägre än på de stora.. En viktig förklaring till detta är att det är en lägre facklig närvaro på små arbetsplatser än stora. Ett liknande problem finns i bemanningsbranschen.

Under året har IF Metall minskat antalet medlemmar med ca 10 000 dock är det tydligt att tappet minskat under sommaren/hösten och idag är det nästan lika många inträden som utträden.

- Det är oerhört viktigt att vi ser till att alla som börjar jobbar i industrin får frågan om att gå med i facket, säger Stefan Löfven förbundsordförande IF Metall.
- Våra insatser kommer att öka närvaron av IF Metall på landets industriarbetsplatser och vi ska göra allt vi kan för att öka antalet medlemmar i IF Metall, säger Stefan Löfven förbundsordförande IF Metall.