Var är korttidsarbetet, regeringen?

Regeringens budget innehåller välkomna satsningar på industrins klimatomställning och arbetsmarknadsutbildningar. Men det saknas tyvärr tydliga besked om korttidsarbete.

- Statligt stöd för korttidsarbete,  som gör att industriarbetare kan gå ner i arbetstid istället för att förlora jobbet vid ekonomiska kriser, är punkt nummer 2 i Januariavtalet. Ändå saknas en konkret satsning i budgeten. Jag förväntar mig att regeringen agerar snabbt i frågan, säger IF Metalls förbundsordförande Marie Nilsson.

Men viktiga delar i budgeten kommer att stärka svensk konkurrenskraft och industri.

- Satsningen på Industriklivet, som ska minska industrins klimatpåverkan, är viktig och precis vad IF Metall har krävt. Industrin är en del av lösningen på klimatutmaningen och då krävs politiska satsningar, säger Marie Nilsson.

En aktiv arbetsmarknadspolitik är nödvändig. Den har nedmonterats alldeles för länge. Därför är det bra att budgeten innehåller satsningar på arbetsmarknadsutbildningar, kunskapslyft och etableringsjobb.

Att värnskatten slopas är olyckligt. Den är den enskilt största satsningen i budgeten som kostar över 6 miljarder kronor.

- Skattesänkningar för de allra rikaste är inte vad vi behöver allra mest. De pengarna hade gjort mycket större i välfärden, utöver de välfärdssatsningar som redan sker i budgeten, säger Marie Nilsson.

För ytterligare information, kontakta IF Metalls presstjänst: 08-786 82 44