Borgstena Gruppen inför IFS Applications i sin textildivision

Borgstena Gruppen, en global tillverkare av fordonsinredning, har valt IFS Applications för att stödja verksamheten i sin nya textilfabrik i Rumänien (Trimsol Rumänien). Företagets mål är att införa ökad kontroll av tillverkningsprocessen och förbättra hanteringen av bolagets försörjningskedja. Kontraktet är värt 2 miljoner SEK, inklusive licenser och konsulttjänster.

Borgstena textildivison, en del av Borgstena Gruppen - ett holdingbolag som bildades som följd av en ny marknadsstrategi, har varit en kund till IFS sedan 2001. Bolaget har i dag 150 användare som arbetar med IFS Applications, fördelade över följande fabriker: Borgstena Group Sweden, Borgstena Group Portugal, Borgstena Textile Portugal samt den nya Trimsol-fabriken i Rumänien.

Trimsol-fabriken, i samarbete med en koreansk industrigrupp, har fått i uppdrag att leverera alla sätesöverdrag till Hyundai Tjeckien. Fabriken kommer att stå modell för hur Borgstena Gruppen ska bygga den lösning som ska användas på alla nya Trimsol-fabriker i Tjeckien, Turkiet och Brasilien samt de fabriker som förvärvas enligt företagets expansionsstrategi.
─ Sedan 2001 har Borgstena förlitat sig på IFS Applications för att styra företagets processer och aktiviteter, vilket är möjligt tack vare systemets öppenhet, pålitlighet och låga ägarkostnader, säger, Pedro Figueiredo, IT-chef på Borgstena.

Trimsol kommer att implementera IFS Applications med komponenter för tillverkning, logistik och ekonomi, samma lösningar som Borgstena Textile i Portugal redan har implementerat.

IFS Applications ger på så sätt Trimsol översikt över alla aktiviteter, vilket möjliggör:

• Tillgång till gemensam information och konsoliderade data i hela företaget
  • Global effektivisering av processer för att möta marknadens krav
  • Tillgång till lokal support i Rumänien

Fordonsbranschen är en av IFS fokuserade marknadssegment. IFS branschlösningar erbjuder effektiva verktyg för hantering av samspelet mellan fordonstillverkare och deras leverantörer. IFS Applications är ett flexibelt, skalbart och öppet system vars omfattande funktioner stödjer alla kritiska processer inom fordonsbranschen.

IFS kunder inom fordonsindustrin inkluderar: Volvo, BMW, Scania, Linamar, HUF Hülsbeck & Fürst, Toyota och Finnveden Group.

Frédéric Guigues
frederic.guigues@ifsworld.com

Om Borgstena
Borgstena är en av Skandinaviens ledande leverantör av fordonstextil. Den nya Borgstena-gruppens målsättning är att bli en större leverantör av lösningar till sina kunder inom fordonsbranschen genom att utöka sin produktportfölj samt att utforska möjligheter i nya affärsområden.
Mer information finns på
www.borgstena.com

IFS är ett publikt aktiebolag (OMX STO: IFS) grundat 1983. Företaget utvecklar, levererar och implementerar IFS Applications™, ett komponentbaserat affärssystem byggt på SOA-teknologi. IFS fokuserar på företag där en eller flera kärnprocesser är strategiska: underhåll & service, tillverkning, logistik och projekthantering. IFS har över 2000 kunder, är verksamt i över 50 länder och har 2700 anställda. Nettoomsättningen 2010 uppgick till 2,6 miljarder kronor.
Mer information finns på
www.IFSWORLD.com.

IFS, Box 1545, 581 15 Linköping – Telefon: +46 13 460 40 00 – Fax: +46 13 460 40 01
Industrial and Financial Systems, IFS AB (publ) är ett publikt aktiebolag registrerat i Sverige.
Organisationsnummer: 556122-0996. Säte: Box 1545, SE-581 15 Linköping.