Enics väljer IFS för att konsolidera sin globala tillverkning

IFS omfattande affärssystem i molnet ska förbättra arbetsdagen för 3,300+ Enicsanställda i sju länder

Linköping, 26 augusti, 2020 – IFS, den globala affärssystemsleverantören, meddelar att Enics, en av världens största kontraktstillverkare (electronics manufacturing services, EMS) inom segmentet industriell elektronik, har valt IFS Applications™ i molnet för att stötta affärskritiska processer på deras anläggningar i Finland, Sverige, Estland, Slovakien, Schweiz, Kina och Malaysia.

Affärssystemet kommer att ge ökat stöd för planering och exekvering av produktionsverksamheten samt utökade möjligheter till kundsamarbete och produktlansering (new product introduction, NPI). IFS Applications ersätter ett gammalt affärssystem som bestod av åtta fristående installationer. Det nya, globala affärssystemet från IFS kommer att kunna stödja Enics växande verksamhet.

Med huvudkontor i Schweiz är Enics partnern för professionell elektronik inom områdena energi, industriell automation, transport, byggautomation och instrumentering. Valet föll på IFS, och inte på konkurrenten Infor, då IFS har beprövade meriter inom EMS-tillverkning och stor funktionell bredd.

“IFS-teamet, med bransch- och produktexperter, kunde påvisa stort affärsvärde i nyckelområden som tillverkning, logistik, finans och kvalitetssäkring,” sade Enics CEO Elke Eckstein. “En annan viktig faktor var det intuitiva och trevliga användargränssnittet Aurena. Med IFS som vår teknologipartner kommer vi att kunna integrera alla hörn av vår verksamhet och leverera ännu mer affärsvärde till våra kunder.”

Elni Kullmer, Managing Director, IFS Nordics, tillägger, “Vi är mycket stolta över att teckna avtal med en av de ledande stjärnorna inom den globala högteknologibranschen. Enics komplexa och globala värdekedja är en perfekt match för vår teknologi och expertis och vi ser fram emot att leverera en omfattande ERP-plattform som harmoniserar affärsprocesser, ökar dataprecisionen och höjer effektiviteten.”

Läs mer om hur IFS hjälper tillverkande företag: www.ifs.com/se/industrier/manufacturing/.

Magdalena Rydén, Marketing Manager, Manufacturing, IFS Nordics. Phone: +46 13-460 3600, press@ifs.com

Om Enics

Enics är den självklara partnern när det gäller professionell industriell elektronik inom områdena energi, industriell automation, transport, byggautomation och instrumentering. Som en av världens största kontraktstillverkare (electronics manufacturing services, EMS) inom segmentet industriell elektronik hjälper Enics industriella OEM:s att optimera deras värdekedjor och förbättra deras konkurrenskraft genom ökad produktivitet och produktsäkerhet, samt minskad ”time-to-money” och ”total cost of ownership.” Enics erbjuder kompletta EMS-tjänster från konstruktion, fullskalig tillverkning och eftermarknadsservice till sourcing och logistik. Enics världsledande erbjudande inkluderar prototyper, produktlanseringar, kostnadsreducerande tjänster, underleverans av system, kontraktstillverkning av kretskort, komponenter, instrument och anordningar, samt reparation och underhåll. https://enics.com/

IFS utvecklar och levererar affärssystem till kunder över hela världen som tillverkar och distribuerar varor, underhåller anläggningstillgångar samt driver serviceinriktade verksamheter. Vår branschkunskap, våra lösningar och vårt kundfokus har gjort oss till den mest rekommenderade leverantören inom vår bransch. Våra 4 000 anställda och vårt växande ekosystem av partners hjälper varje dag mer än 10 000 kunder över hela världen att bli mer konkurrenskraftiga. För mer information om hur våra lösningar kan hjälpa ditt företag, besök ifs.com