IFS uppgraderar och utökar underhållsystemet på SCA

IFS har fått ett uppdrag av pappersbruket SCA Ortviken och massafabriken SCA Östrand att uppgradera och utöka IFS Applications för att öka effektiviteten i brukens underhållsverksamhet och förbättra tillgänglighet och kvalitet i produktionen. Bruken har använt IFS Applications för sitt anläggningsunderhåll sedan 1994 respektive 2002. Avtalet avser uppgradering till senaste version av systemet, licenser för nya komponenter och konsulttjänster.

Det nya systemet innebär:

• Bättre standardfunktionalitet genom att utnyttja nya versioner anpassade till pappers- och massabranschen, till exempel stöd för Standard Solutions Group, SSG, standarder
  • Övergång till IFS Enterprise Explorer (IFS EE), ett modernt, funktionellt och användarvänligt gränssnitt
  • Ökad möjlighet att supporta servicetekniker med hjälp av mobila terminaler
  • Närmare integration av anläggningarna i Ortviken och Östrand ger lägre kapitalbindning och bättre exekvering och optimering av inköpsprocessen
  • Förbättrad planering av underhållsverksamheten

Tillverkning av papper och massa är en processindustri med hög innovationsgrad. Investeringar för ständiga förbättringar av pappersmaskinerna gör att de kan köras med allt högre hastighet samtidigt som kvaliteten bibehålls och spillet minimeras. Detta ställer stora krav på systemen som hanterar planering, styrning och övervakning av produktionsprocessen.

– Det var naturligt att fortsätta satsa på IFS Applications, säger Pär Eriksson, underhållschef på Ortvikens pappersbruk. Deras konsulter förstår vår bransch och vi värdesätter IFS satsning på utveckling av systemet för tung processindustri där effektivt underhåll är grunden för en lönsam produktion.

Processindustri är en av IFS fokuserade branscher. IFS tillhandahåller branschspecifik funktionalitet för företag inom pappers- och massaindustri samt metallindustrin men också inom kemiindustrin och livsmedelsindustrin. IFS Applications för processindustrin erbjuder kompletta integrerade lösningar för viktiga affärsprocesser såsom anläggningars och produkters hela livscykler, produktionseffektivitet (TAK), funktionssäkerhetsinriktat underhåll (RCM), kundvård (CRM), försörjningskedjan (SCM), projekt, ekonomi och personalhantering (HR).

Bland IFS kunder inom den tunga processindustrin finns Holmen Paper, Peterson, Iggesund, Billerud, Rottneros, Crane, De La Rue, SSAB, Hutmen och Nucor Corp. Andra kunder inom processindustrin är DuPont, Jotun, Flint Group, Pepsi Shanghai, Akzo Nobel, Becker Acroma, Becker Industrial Coating, Willamette Valley Company, Dyrup, Heaven Hill Distilleries Inc, Nature’s Path, Chingford Fruit, Bridor, Cloetta och Kettle Foods.

Telefon: 47 66 90 73 00

Frédéric Guigues
frederic.guigues@ifsworld.com

Om SCA Graphic Sundsvall AB
Ortvikens pappersbruk tillverkar bestruket tryckpapper, LWC, och tidningspapper på fyra maskiner.

Bruket är kvalitetscertifierat enligt ISO 9001 och miljöcertifierat enligt ISO 14001. SCA Ortviken har också spårbarhetscertifikat enligt FCS och kan producera FSC-certifierat tidningspapper och bestruket tryckpapper. Produktionskapaciteten är 870 000 ton papper och bruket har 900 anställda.

Östrands massafabrik i Timrå kommun har 380 anställda och producerar 420 000 ton klorfri sulfatmassa. Ungefär hälften används i SCA:s egen produktion av hygien- och tryckpapper. Resterande säljs till externa kunder. SCA Östrand producerar också 80 000 ton kemisk termomekanisk massa - CTMP - för bland annat hygien- och förpackningsprodukter.

Mer information finns på www.SCA.com

IFS är ett publikt aktiebolag (OMX STO: IFS) grundat 1983. Företaget utvecklar, levererar och implementerar IFS Applications™, ett komponentbaserat affärssystem byggt på SOA-teknologi. IFS fokuserar på företag där en eller flera kärnprocesser är strategiska: underhåll & service, tillverkning, logistik och projekthantering. IFS har över 2000 kunder, är verksamt i över 50 länder och har 2700 anställda. Nettoomsättningen 2009 uppgick till 2,6 miljarder kronor.

Mer information finns på www.IFSWORLD.com

IFS, Box 1545, SE-581 15 Linköping, Sweden – Phone: +46 13 460 40 00 – Fax: +46 13 460 40 01 Industrial and Financial Systems, IFS AB (publ) is a limited liability company registered in Linköping, Sweden. Corporate identity number: 556122-0996