IFS utsedd till utmanare i Gartners Magic Quadrant for Energy and Utilities Enterprise Asset Management 2015

IFS flyttas upp från position i kvadranten för nischaktörer till ensam aktör i kvadranten för utmanare

IFS har utsetts till den enda utmanaren i Gartners Magic Quadrant for Energy and Utilities Enterprise Asset Management*. Företagets betydande tillväxt inom energisektorer som energiproduktion och olja och gas tros ligga till grund för IFS position.

– Vi är glada över erkännandet som den enda utmanaren i Gartners Magic Quadrant for Energy and Utilities Enterprise Asset Management. Vi har under de senaste åren noterat en stark tillväxt inom denna sektor, som inkluderar olje- och gassegmentet, och vi tror att vår position som utmanare är bevis för vår framgång. IFS har mer än 30 års erfarenhet av att leverera heltäckande underhållslösningar till energisektorn och vi arbetar med några av världens ledande olje- och gasföretag. Detta bedömer vi är helt unikt på affärssystemsmarknaden. Vi anser dessutom att Gartners erkännande belyser vår effektiva leveranskapacitet samt vårt initiativ att utöka vårt ekosystem av partners, säger Colin Beaney, IFS industridirektör för energibranschen.

Sedan starten har IFS utvecklat och levererat branschspecifika affärssystem för energisektorn. Företaget erbjuder lösningar för underhåll, projektstyrning och livscykelhantering. IFS arbetar i nära samarbete med ledande energiproducenter, distributions- och överföringsföretag, EPCI-entreprenörer, borrentreprenörer, system-/utrustningsleverantörer samt ägare av mobila anläggningar för att leverara lösningar som lever upp till dessa sektorers stränga krav.

IFS Applications™ används av ledande energibolag som Three Gorges, National Hydroelectric Power Corporation, Brookfield Renewable Power, Hafslund, GECOL, Horizon Utilities, Torresol, Vantaan Energia samt kärnkraftverk i Sverige, Sydafrika, Finland, Argentina och Kina. Bland IFS kunder inom olje- och gasbranschen finns Technip, Seadrill, Maersk Drilling, Maersk Supply Service, Rowan Companies, Odfjell Drilling, Agility Group, Babcock Marine, Heerema Fabrication Group, Archer, Apply Sørco, MIR VALVE, Hertel Group, Rosenberg WorleyParsons, BW Offshore, Semco Maritime, Reinertsen, VARD, PGS, Wellstream, Hamworthy, ShawCore, Icon Engineering, Songa Offshore, Mermaid Marine, Trans-Northern Pipelines Inc., Yinson Berhad och Wood Group Mustang.

Rapporten finns tillgänglig kostnadsfritt på IFS webbplats.

* Gartner “Magic Quadrant for Energy & Utilities Enterprise Asset Management” Leif Eriksen et al, Sep 2015.

Gartner does not endorse any vendor, product or service depicted in its research publications, and does not advise technology users to select only those vendors with the highest ratings or other designation. Gartner research publications consist of the opinions of Gartner's research organization and should not be construed as statements of fact. Gartner disclaims all warranties, expressed or implied, with respect to this research, including any warranties of merchantability or fitness for a particular purpose.

Lyndsey Rojas, Analyst Relations. Telefon: 1 888 437 4968, press@ifsworld.com

Anders Lundin, Corporate Communications. Telefon: 46 8 58 78 45 00, press@ifsworld.com

IFS™ är en ledande global leverantör av affärssystem som hjälper företag att bli mer flexibla. Med omfattande kunskaper inom utvalda branscher erbjuder IFS ett flexibelt, helintegrerat affärssystem (ERP) inklusive lösningar för underhåll (EAM) och service. IFS grundades 1983 och är ett publikt aktiebolag (XSTO: IFS) med cirka 2 700 anställda. IFS stödjer fler än 2 400 kunder över hela världen genom lokala kontor och ett växande partnernätverk. Mer information finns på www.ifsworld.com.

Läs mer om teknologi, innovation och kreativitet på IFS Blog: http://blog.ifsworld.com/