Mälarenergi väljer IFS eBuyer 2.0

IFS meddelar att energikoncernen Mälarenergi har tecknat avtal om implementering av inköpsverktyget IFS eBuyer version 2.0. Verktyget är utformat för att säkra ökad kontroll över inköpsprocessen samt minskad tidsåtgång för beställare och inköpare.

IFS eBuyer är ett verktyg som bland annat ger företaget kontroll över leverantörsavtal, identifiering av inköpsmönster samt kartläggning av företagets inköpsbehov. Verktyget är delvis webbaserat vilket innebär att huvudprocesserna kan skötas via gränssnittet IFS Enterprise Explorer. Genom den nya inköpsportalen kan eBuyer-användaren hantera centrala produkt- och inköpsprocesser och därmed minska tidsåtgången för beställare och inköpare.

Utöver en i allmänhet förenklad inköpsprocess har Mälarenergi nu säkrat ökade möjligheter att styra beställaren mot rätt leverantör samt att följa upp inköpskostnader relaterade till olika tjänster och varor. Med en samordnad och kategoriserad inköpsprocess för hela företaget får Mälarenergi dessutom ett stabilt underlag vid avtalsförhandlingar med sina leverantörer.

– Vi ser att IFS eBuyer 2.0 kommer förenkla och effektivisera våra inköpsprocesser. Eftersom Mälarenergi redan idag använder IFS Applications inom en rad affärskritiska områden såg vi fördelar med att utöka vår användning i riktning mot inköp och leverantörsavtal, säger Emil Andrén, tf Stabschef Support på Mälarenergi AB.

– IFS arbetar hela tiden med produktutveckling, bland annat med förbättringar av strukturerade inköpsprocesser. Vi är övertygade om att Mälarenergi kommer att dra stor nytta av systemets stöd för förenklade beställningar samt förbättrad översikt över avtal, artiklar och webbkataloger, säger Glenn Arnesen, VD, IFS Scandinavia.

Genom att använda portalen för att initiera inköp kan användaren undvika inköp som faller utanför befintliga leverantörsavtal. Mer strategiska inköp möjliggör dessutom högre kvalitet och leveransprecision samtidigt som kostnader kan reduceras i form av lägre lagernivåer. Genom att effektivisera inköpsprocessen frigörs dessutom en stor del av inköparens tid.

Frédéric Guigues
frederic.guigues@ifsworld.com

Om Mälarenergi
På Mälarenergi arbetar 570 medarbetare som finns nära kunderna i Mälardalen. Till dem levererar företaget el, värme, vatten, kyla, snabba kommunikationslösningar med tillhörande tjänster. Mälarenergi erbjuder energieffektiviseringstjänster till företagskunder i regionen och säljer dessutom el till privat- och företagskunder i hela Sverige. Koncernen ägs av Västerås stad och omsätter cirka 3 miljarder kronor.
Mer information finns på
www.MALARENERGI.se

IFS är ett publikt aktiebolag (OMX STO: IFS) grundat 1983. Företaget utvecklar, levererar och implementerar IFS Applications™, ett komponentbaserat affärssystem byggt på SOA-teknologi. IFS fokuserar på företag där en eller flera kärnprocesser är strategiska: underhåll & service, tillverkning, logistik och projekthantering. IFS har över 2000 kunder, är verksamt i över 50 länder och har 2700 anställda. Nettoomsättningen 2010 uppgick till 2,6 miljarder kronor.
Mer information finns på
www.IFSWORLD.com

IFS, Box 1545, 581 15 Linköping – Telefon: +46 13 460 40 00 – Fax: +46 13 460 40 01
Industrial and Financial Systems, IFS AB (publ) är ett publikt aktiebolag registrerat i Sverige.
Organisationsnummer: 556122-0996. Säte: Box 1545, SE-581 15 Linköping.