Spansk industrikoncern expanderar globalt med IFS

IFS meddelar att Goizper S. Coop, en ledande spansk industrikoncern, har valt att implementera IFS Applications™ 8 för att stödja sin projektbaserade affärsplan och globala expansion. Lösningen kommer inledningsvis att implementeras för 280 användare vid anläggningar i Spanien och Frankrike.

Goizper-koncernen tillverkar system för kraftöverföring och -automatisering, besprutningsredskap samt biocider. Företaget befinner sig just nu i en stark internationell expansionsfas, med fokus på Kina, Brasilien, Östeuropa och Mexiko.

För att stödja sin projektbaserade verksamhet och snabba globala tillväxt behövde Goizper ett skalbart och heltäckande affärssystem för hela värdekedjan – från produktion och distribution till försäljning och ekonomi. Goizper valde IFS efter en noggrann utvärderingsprocess som omfattade leverantörer som SAP, Microsoft Dynamix AX och UNIT4 Agresso.

– Eftersom vi planerar att expandera företaget internationellt var vi tvungna att ersätta våra äldre affärssystem och konsolidera våra processer i en integrerad och projektbaserad lösning. Utvärderingsfasen visade att IFS Applications täckte i stort sett alla processer samtidigt som systemet var tillräckligt flexibelt för att hantera de unika utmaningarna i våra olika affärsenheter. Vi är övertygade om att IFS kommer att hjälpa oss att bli ännu mer konkurrenskraftiga samt stödja vår globala tillväxt, säger Alvaro Martinez de Lagos, CEO, Goizper Group.

– Goizpers varierade verksamhet, projektorienterade strategi och internationella ambitioner kräver ett flexibelt och heltäckande affärssystem som kan göra kritiska data tillgängliga i en projektdimension. Dessa krav stämmer mycket väl överens med vår expertis. IFS har dessutom lång erfarenhet av att stödja global tillväxt och vi är glada över att vara en del av Goizpers kommande framgång, säger Nick Wasey, Managing Director, IFS Iberica.

Mark Boulton
Chief Marketing Officer
press@ifsworld.com

Frédéric Guigues
frederic.guigues@ifsworld.com

Om Goizper S. Coop

Goizper S. Coop grundades 1959 i Antzuola (Gipuzkoa) som en kooperativ rörelse med utgångspunkt i Mondragon. Företaget anställer för närvarande 200 personer. Goizpers tillverkning är fokuserad på två produktserier: besprutningsredskap och komponenter för kraftöverföring.

Goizper har utvecklats till en koncern med olika affärsenheter som är verksamma i en anläggning på 35 000 kvadratmeter. Goizper Industrial fokuserar på kraftöverföring; Goizper Spraying producerar besprutningsredskap; Goizper Biotechnology tillverkar biocider.

Mer information finns på www.goizper.com

IFS™ är ett publikt aktiebolag (XSTO: IFS) grundat 1983. Företaget utvecklar, levererar och implementerar IFS Applications™, ett komponentbaserat affärssystem. IFS fokuserar på branscher där en eller flera kärnprocesser är strategiska: service & underhåll, tillverkning, logistik och projekt.  IFS har över 2100 kunder, är verksamt i cirka 60 länder och har 2800 anställda. Nettoomsättningen 2012 uppgick till 2,7 miljarder kronor.

Mer information finns på www.IFSWORLD.com

Läs mer om teknologi, innovation och kreativitet på IFS Blogs: http://blogs.ifsworld.com/

Citat

Eftersom vi planerar att expandera företaget internationellt var vi tvungna att ersätta våra äldre affärssystem och konsolidera våra processer i en integrerad och projektbaserad lösning. Utvärderingsfasen visade att IFS Applications täckte i stort sett alla processer samtidigt som systemet var tillräckligt flexibelt för att hantera de unika utmaningarna i våra olika affärsenheter. Vi är övertygade om att IFS kommer att hjälpa oss att bli ännu mer konkurrenskraftiga samt stödja vår globala tillväxt.
Alvaro Martinez de Lagos, CEO, Goizper Group