Växande intresse för IFS Applications 10 bland stora europeiska energiföretag

IFS Applications 10 växer i allt snabbare takt, nu väljer två norska energibolag att uppgradera drygt 800 användare

IFS, den globala affärssystemleverantören, meddelar idag att Sogn og Fjordane Energi och Glitre Energi har valt att uppgradera till IFS Applications™ 10.

Sogn og Fjordande har producerat elektricitet i 100 år och levererar ungefär två terawattimmar till marknaden. De har använt IFS Applications sedan 1996 men för att öka digitaliseringen och servicegraden har företaget nyligen valt att uppgradera till IFS Applications 10. Lösningen kommer ha stöd för kritiska processer som underhåll, projekt, logistik, dokumenthantering, finans och HR.

– Elproduktion är ett ständigt pågående projekt där vi förlitar oss på naturresurser som vattenfall och vattendrag. Det gör vårt tidsschema ändlöst och därför planerar vi vanligen underhåll för de nästkommande tio åren. Alla dessa projekt planeras i IFS Applications. Vi behövde ett framtidssäkert IT-system för att nå våra mål att alltid förbättra vår effektivitet, vilket är anledningen till att vi uppgraderar till den senaste versionen av IFS Applications, säger Martin Holvik, finanschef på Sogn og Fjordande Energi.

Sogn og Fjordande Energi är uppdelat i tre divisioner: elproduktion, försäljning till slutkunder och näthantering. Martin Holvik fortsätter:
– Ungefär hälften av våra anställda är fältarbetare som arbetar med att underhålla vårt kraftnät. Att IFS Applications finns tillgängligt på alla enheter var avgörande för vårt val eftersom det innebär att vår personal kan ta emot jobb och uppdateringar via sina mobila enheter, vilket eliminerar behovet att åka tillbaka till kontoret mellan jobb.

Även Glitre Energi i Norge uppgraderar till IFS Applications 10. Företaget driver och underhåller 20 kraftstationer och producerar årligen ungefär 2,5 terawattimmar. Glitre förlitar sig på IFS Applications för att stötta underhåll, inköp, projekthantering, kundorder, finans, BI, dokumenthantering och HR. Utöver det har Glitre Energi förbättrat sin datakvalitet och fått bättre analysmöjligheter genom Microsoft Power BI.

– IFS Applications är avgörande för vår verksamhet. Utan det skulle vi inte ha tillräcklig kontroll över våra system. Genom att använda oss av IFS Applications som vår centrala plattform undviker vi att information blir oåtkomlig. Vi ser fram emot att använda den nya funktionalitet som exempelvis IFS Lobby erbjuder, för att göra det möjligt för våra projekthanterare att få en enhetlig bild av verkligheten och samtidigt kunna spåra kostnader länkade till individuella aktiviteter som registreras under projektets livscykel, säger Bent Gabrielsen, systemkoordinator på Glitre Energi.

Uppgraderingarna är de senaste i en lång rad av stora kundavtal inom energisektorn, där den ledande tjänsteleverantören ONE Nordic och norska energiföretaget Østfold Energi nyligen börjat använda IFS Applications.

– Vi ser ett växande intresse bland våra energi- och kraftnätskunder att uppgradera till IFS Applications 10. Företag i den här sektorn behöver se framåt och investera i teknik som tillåter digitalisering och förbättrad service genom att dra nytta av smarta tjänster, proaktivt underhåll, samarbetsfunktioner för snabb problemlösning samt datainsamling och analys. IFS Applications 10 stödjer finans, HR, försörjningskedjan, service och underhåll samt erbjuder kraftfulla funktioner för projekt- och kontrakthantering som försäkrar full livscykelhantering i en och samma applikation, säger Elni Kullner, chef för IFS i Skandinavien.

För att lära dig mer om hur IFS hjälper företag inom energiförsörjningssektorn, se www.ifsworld.com/corp/industries/energy-and-utilities/.

Tom Smith, Marketing Director for IFS in Scandinavia. Telephone: 47 404 85 956, press@ifsworld.com

IFS™ utvecklar och levererar affärssystem till kunder över hela världen som tillverkar och distribuerar varor, underhåller anläggningstillgångar samt driver serviceinriktade verksamheter. Vår branschkunskap och våra lösningar har tillsammans med vårt kundfokus gjort oss till en ledare och den mest rekommenderade inom sektorn. Våra 3 500 medarbetare stödjer fler än 10 000 kunder över hela världen genom lokala kontor och ett växande partnernätverk. Mer information finns på IFSworld.com.

Läs mer om teknologi, innovation och kreativitet på IFS Blog: http://blog.ifsworld.com/