Upplands-Bro kommun väljer iiootes plattform WebIoT för IoT-uppkopplade mätare och sensorer i projektet ”Där teknik möter natur”

Göteborg 2022-06-22

Graphical user interface, application

Description automatically generated

Inom innovationsprojektet "Där teknik möter natur", använder Upplands-Bro kommun ”Internet of Things” för att mäta och därmed effektivisera verksamheten samt tillgängliggöra uppgifter för allmänheten där iioote’s plattform WebIoT – made by iioote spelar en central roll.

WebIoT är utvecklad av iioote och är en flexibel, skalbar och webbaserad IoT-molnplattform med integrerad AI som används för att hantera IoT-enheter och utveckla end-to-end applikationer. Toppmodern IoT-teknik gör WebIoT kompatibelt med de flesta enheter och sensorer som är tillgängliga på IoT-marknaden. WebIoT är baserad på öppna standarder som MQTT, Rest API, HTTPS, SSL och använder inte proprietära protokoll.

iioote integrerar kontinuerligt nya och högkvalitativa sensorer i WebIoT. Detta säkerställer att de allra senaste och bästa presterande sensorerna på marknaden alltid är tillgängliga för användning i iiootes lösningar. Eftersom WebIoT kan användas tillsammans med alla typer av IoT-nätverksteknik, till exempel LPWAN/LoRaWAN, NB-IoT, LTE-M, WAN eller LAN, är det enkelt att lägga till nya funktioner i form av nya typer av enheter eller lösningar. WebIoT kan köras som en tjänst i iiootes molnmiljö, valfri molntjänstleverantör eller on-premise med licens.

”För några år sedan fick jag en idé om att koppla upp en badplats och friluftsområde med IoT och visualisera data för att skapa bättre service till invånarna. Vi satte oss i ett team med representanter från olika delar av kommunen och skapade projektet. Tillsammans med vår samarbetspartner iioote AB släpper vi nu en första version av lösningen där data från exempelvis lediga p-platser i realtid, bad- och lufttemperatur, besöksstatistik samt uppkopplad livboj med larm. Det här är ett bra exempel på hur man med hjälp av teknik kan ge ännu bättre service till invånarna i Upplands-Bro. Digitalisering spelar en viktig roll i utvecklingen av kommunens arbete”, säger Mattias Rindefors, innovationssamordnare på Digitaliserings och IT-enheten i Upplands-Bro kommun.

Robert Spertina, VD & Head of IoT på iioote, kommenterar: ”Detta är ett riktigt bra exempel på hur sensorer, befintliga och nya, kan användas smart och hur analys av mätdata ger kommun och innevånare både viktig och nyttig information. Allt möjliggjort genom branschledade plattformen WebIoT- made by iioote, en oberoende och teknikagnostisk IoT-plattform med mer än 40 konkreta smarta lösningar under kontinuerlig utveckling.”