”Positiva resultat från PK-studie med cobitolimod” utsedd till en av de bästa abstrakten för posterpresentation vid UEGW

22 augusti, 2023InDex Pharmaceuticals Holding AB (publ) meddelar idag att de positiva resultaten från farmakokinetikstudien (PK-studien) med cobitolimod i patienter med måttlig till svår ulcerös kolit kommer att presenteras vid en av de ledande kongresserna inom gastroenterologi, the United European Gastroenterology Week (UEGW). Abstraktet har blivit utsedd till ett av de bästa abstrakten för posterpresentation och har därför också blivit utvald för att presenteras muntligt i en av de modererade postersessionerna.

“Vi är mycket glada över att vår presentation av resultaten från PK-studien har utsetts till ett av de bästa abstrakten för posterpresentation vid UEGW, som är en av de största gastroenterologikongresserna i världen,” säger Jenny Sundqvist, VD för InDex Pharmaceuticals. “Detta visar att det finns ett stort intresse från det medicinska samfundet för våra resultat.”

Resultaten från PK-studien kommer att presenteras av huvudprövare professor Per Hellström den 15 oktober kl. 10:30 CET på Poster Stage 1, under den modererade postersessionen: “Medical therapy of IBD: Facts and challenges.”

Resultaten från PK-studien inkluderar PK-data från 7 patienter med måttlig till svår ulcerös kolit som behandlats med doser om 500 mg cobitolimod administrerade rektalt. Resultaten visade ett begränsat systemiskt upptag av cobitolimod både för patienter i skov och i remission, där majoriteten av patienterna inte hade några detekterbara nivåer av cobitolimod i plasma efter 8 timmar. Även om det var en öppen studie med få patienter, var det glädjande att 4 av 7 patienter uppnådde klinisk remission vid vecka 6 efter att de behandlats med två doser på 500 mg cobitolimod. I linje med tidigare studier, tolererades cobitolimod väl och inga allvarliga biverkningar rapporterades i studien.

Under UEGW, som äger rum i Köpenhamn 14–17 oktober, kommer InDex Pharmaceuticals också att finnas vid monter #C3-84 i utställningshallen på Bella Center. Personal från InDex kommer att vara på plats för att ge information om cobitolimod och det pågående fas III-programmet CONCLUDE.

Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersons försorg för offentliggörande den 22 augusti 2023 kl. 09.30 CET

InDex är ett läkemedelsutvecklingsbolag med fokus på immunologiska sjukdomar med stora medicinska behov av nya behandlingsalternativ. Bolagets främsta tillgång är läkemedelskandidaten cobitolimod som utvärderas i fas III-programmet CONCLUDE som en ny och unik behandling av måttlig till svår ulcerös kolit – en funktionsnedsättande, kronisk inflammation av tjocktarmen. InDex har också utvecklat en plattform av patentskyddade substanser, så kallade DNA-baserade ImmunModulerande Sekvenser (DIMS), med potential att användas vid behandling av olika immunologiska sjukdomar.

Informationen i detta pressmeddelande är avsedd för investerare.