Inet fortsätter att växa i vikande konjunktur – ökar med över 30 procent

Report this content

Datorhandlaren Inet, som nyligen blev vald till Årets nätbutik av Prisjakt och till Årets datorhandlare av Sweclockers, ökar omsättningen under hösten med över 30 procent samtidigt som branschen tydligt viker nedåt.
Vi har valt att fokusera på datorer som är vår kärnverksamhet och det vi är bäst på, och på att hålla en mycket hög nivå på kundservice, säger Erik Wickman, marknadschef på Inet.

Inet är västkustens största datorhandlare och har sålt datorer och datorkomponenter sedan år 2000. Sedan våren 2011 har Inet tagit sikte på att växa i hela Sverige och öppnade då butik i Stockholm för att både bemöta efterfrågan lokalt och växa med e-handeln.

– Månaderna september till november har vi slagit försäljningsrekord varje enskild månad och ökningen är över 30 procent jämfört med föregående år. Vi har haft en väldigt positiv utveckling på e-handeln över hela Sverige och särskilt i Stockholmsregionen där vi fått en extra skjuts mycket tack vare att vi är fysiskt närvarande där sedan i våras, säger Erik Wickman.

Ökningen för hösten är 30 procent och ser man på prognosen för helåret 2011 växer Inet med hela 20 procent, omsättningen beräknas landa på 480 miljoner kronor. Den höga tillväxten kommer från ökning av e-handeln.

– Strategin har varit att satsa på kärnverksamheten, datorer och datorkomponenter, och att alltid ge det lilla extra för att få nöjda kunder som i sin tur rekommenderar sina vänner att handla hos oss.

Storsäljande varor är datorer, datorkomponenter och bärbara datorer. Inets främsta kundgrupp är dator- och spelentusiaster och nu inför högtiderna kommer även kringprodukterna i fokus.

– Inför julen ser vi att vår serie med Taurus speldatorer blir populärare. Dessutom är tangentbord, möss och grafikkort högt upp på våra kunders önskelistor, säger Erik Wickman.

Erik Wickman, marknadschef  Inet, 0708-65 27 02, erik.wickman@inet.se
Bilder och hemsida www.inet.se

Inet säljer datorer, komponenter och datortillbehör till privatpersoner och företag i Sverige via webbshop och butiker belägna i Göteborg, Uddevalla och Stockholm. Verksamheten startades år 2000, omsätter 400 miljoner kronor och har idag omkring 50 välutbildade och lyhörda medarbetare. Huvudkontoret ligger i Sisjön i Göteborg. Inet blev år 2011 utnämnd till Årets Datorbutik av Sweclockers.com och till Årets Nätbutik av Prisjakt. www.inet.se

Taggar: