Inhalation Sciences erhåller ny PreciseInhale-beställning från Karolinska Institutet

Institutet för Miljömedicin (IMM) på Karolinska Institutet är en av världens mest innovativa lungforskningsorganisationer, och nu en återkommande ISAB-kund. IMM har tecknat en beställning på 45 000 euro för ett åtta månaders hyresavtal av ett PreciseInhale-system, med en köpoption i slutet av perioden.

Den nya ordern undertecknades onsdagen den 11 mars 2020 av docent Mikael Adner vid Institutet för miljömedicin (IMM). IMM har en lång historia av samarbete med ISAB. Institutet har sedan tidigare ett PreciseInhale-system utrustat med cellexponeringsmodulen XposeALI, som bland annat använts för avancerad forskning på nanopartiklar i luftföroreningar och dess effekter på lungorna, i flertalet projekt.

Mikael Adner har ett stort intresse för astma, allergologi och lunginflammatoriska mediatorer som orsakar hyperreaktivitet i lungan. Han är en välrenommerad expert inom lungforskningsområdet, med över 100-talet publicerade artiklar.

ISABs VD Manoush Masarrat: ”Att kunder av denna kaliber återkommer för att köpa fler system, visar verkligen på att data som PreciseInhale levererar helt enkelt är av världsklass. Begränsad tillgång till testmaterial och behovet av respirerbar aerosol är ett akut problem för forskare inom miljötoxikologi. PreciseInhale’s kapacitet att utföra tester och generera exakta data från endast milligram, inte gram, av kostsamma testsubstanser ger forskare inom toxikologi och läkemedelsutveckling kraftfulla konkurrensfördelar. "

Inhalation Sciences Sweden AB (publ) utvecklar och kommersialiserar världsledande instrument för forskning inom inhalation. Bolagets patenterade labinstrument, PreciseInhale® erbjuder forskare möjligheten att, med mycket hög precision, karakterisera hur aerosoler och små partiklar påverkar våra lungor och därmed vår hälsa när dessa inandas.

Informationen ovan tillhandahölls av Inhalation Sciences Sweden AB (publ) enligt EU: s marknadsmissbruksförordningar. Informationen tillhandahölls via ovanstående kontaktperson för offentliggörande den 12 mars 2020.