Inhalation Sciences tecknar samarbetsprojekt värt 260.000 SEK med långvarig företagskund för vidareutveckling av XposeALI®

(Stockholm 26 oktober, 2020) Ett gemensamt samarbetsprojekt för att vidareutveckla XposeALI®, ISABs in vitro aerosolexponeringsmodul för celler odlade i ett gränssnitt mellan luft och vätska, föreslogs av kunden för att öka dess kompatibilitet med olika typer av kommersiella cellodlings-inserts. ISAB har sedan tidigare ett långvarigt samarbete med detta företag som förutom XposeALI® även har in vivo modulerna för Nos- och Intratrakeal exponering, samt DissolvIt®, ISABs artificiella lung-blodbarriär för upplösningsstudier. Samtliga förbättringar som tillkommer XposeALI® genom detta projekt tillfaller ISABs äganderätt.

Lung- och inhalationsforskare använder XposeALI® för att studera cellulära effekter av luftburna partiklar som exponerar lungceller odlade i ett gränssnitt mellan luft och vätska, förhållanden som efterliknar lungan. Bland användarna finns Institutet för Miljömedicin på Karolinska Institutet som framgångsrikt publicerat flertalet artiklar med resultat baserat på denna teknik.

ISAB har nu kommit överens om ett samfinansierat projekt, med en långvarig global kund med huvudkontor i Europa, att vidareutveckla och optimera XposeALI®. Syftet är att öka kompatibiliteten med fler typer av cellodlings-inserts, inklusive kommersiellt tillgängliga inserts med förodlade lungepitel. Inom samma projekt kommer ett snabblåsningssystem som förenklar handhavandet och minimerar risk för läckage att utvecklas. Kunden kommer att ha full tillgång till sitt eget XposeALI®-system under utvecklingsperioden. Samtliga optimeringar som tillförs XposeALI® tillfaller ISABs äganderätt.

ISABs VD Manoush Masarrat: ”Vi har lyssnat på våra erfarna kunder och vidtar åtgärder utifrån deras värdefulla återkoppling. Detta samarbete gynnar båda parter och vi ser fram emot att sätta igång projektet. Det faktum att en kund av denna kaliber kommer med förbättringsförslag och dessutom är beredd att samfinansiera projekt som detta visar att kunden värdesätter våra produkter och dess fortsatta vidareutveckling. Denna kund vill ha pålitliga data som ger dem ett försprång gentemot dess konkurrenter och dom vet att PreciseInhale® och XposeALI® kan förse dem med detta.”

Inhalation Sciences Sweden AB (publ) utvecklar och kommersialiserar världsledande instrument för forskning inom inhalation. Bolagets patenterade labbinstrument, PreciseInhale® erbjuder forskare möjligheten att, med mycket hög precision, karakterisera hur aerosoler och små partiklar påverkar våra lungor och därmed vår hälsa när dessa inandas.