Bokslutskommuniké januari-december 2022

•    Nettoomsättningen uppgick till 185 (680) kSEK
•    Resultat efter finansiella poster uppgick till  -5 297 (-3 041) kSEK
•    Resultat per aktie före och efter utspädning  -0,40 (-0,23) kSEK
•    Kassaflödet från den löpande verksamheten och investeringsverksamheten  -6 075 (-1 360) kSEK

Utfall januari-december
•    Nettoomsättningen uppgick till  2 002 (2 335) kSEK
•    Resultat efter finansiella poster uppgick till  -21 253 (-11 620) kSEK
•    Resultat per aktie före och efter utspädning  -1,63 (-0,89) kSEK
•    Kassaflödet från den löpande verksamheten och investeringsverksamheten  -22 257 (-17 968) kSEK

Händelser oktober-december
•    Insplorions valberedning inför årsstämman 2023 är utsedd

Väsentliga händelser efter periodens slut
•    Femte teckningsperioden av T01 inleddes 22 januari där inga optioner konverterades till nya aktier

Finwire.tv: Se VD Johan Rask och CFO Per Giljam kommentera och svara på frågor om bokslutskommunikén kl 14.00 idag 23 februari 2023, på https://www.finwire.tv/webcast/insplorion/q4-2022/

Det fjärde kvartalet 2022 präglades av det fortsatta arbetet med att omsätta vår nya strategi i praktiken. För området vätgassensorer handlar det huvudsakligen om att tillsammans med befintliga kunder påvisa nyttan av teknologin i deras applikationer. Utöver de två piloter som tidigare kommunicerats för vi även löpande dialoger med ett flertal potentiella kunder och samarbetspartners. Dessutom fortgår utveckling och testning internt för att på bästa sätt kunna möta kraven i de applikationer vi ser som de mest lovande.

Intresset att diskutera vår teknologi är stort. Inte sällan kommer potentiella partners/aktörer till oss efter att ha undersökt de sensorer som i dag finns på marknaden och insett att de inte kan möta deras behov. Insplorions prioritet är förstås att ute hos kunderna omsätta dessa dialoger i olika typer av tester och förhoppningsvis vidare till samarbeten.

I omvärlden fortsätter satsningarna inom vätgas. President Biden i USA lanserade under hösten 2022 ”Inflation Reduction Act” där cirka 370 miljarder USD öronmärktes för investeringar inom ren energiteknik. Diskussionen inom EU har därefter bland annat handlat om hur man skapar motsvarande förutsättningar för europeiska bolag och investeringar inom vätgasområdet. Den 1:e februari i år kommunicerade EU-kommissionen bland annat ”A Green Deal Industrial Plan for the Net-Zero Age”, i syfte att öka takten och investeringarna inom området. Satsningar på vätgas för omställningen till en hållbar värld är omfattande, och från Insplorions perspektiv är det väldigt spännande. Oavsett om man tillverkar vätgas i en elektrolysör, lagrar, transporterar eller använder vätgas i olika applikationer eller processer så kommer sensorer behövas för såväl säkerhet som ökad effektivitet.

Inom affärsområdet Instrument lanserades under Q4 en ny sensoryta som underlättar för kunderna att binda in de biomolekyler de är intresserade av att studera till ytan, vilket framför allt är intressant inom exempelvis biokemi. Under kvartalet var Insplorions team också på MRS Fall meeting i Boston, vilket är världens största materialforskningskonferens samt på Nordbatt 2022-konferensen på Chalmers.

Sammanfattningsvis kan sägas att Insplorions verksamhet löper på bra och att vi med tillförsikt ser fram emot ett händelserikt 2023.

Göteborg 23 februari 2023
Johan Rask, VD

Bokslutskommunikén finns även tillgänglig på IR-sida på bolaget hemsida: https://www.insplorion.com/sv/investerare/

Insplorion AB, med sin unika sensorplattform, NanoPlasmonic Sensing (NPS), har idag två huvudsakliga verksamhetsgrenar. Vätgassensorer och forskningsinstrument. Sensorerna är snabba, flexibla och selektiva, samt kostnadseffektiva vid volymtillverkning. Våra vätgassensorer visar en responstid på under sekunden, vilket gör dem till de snabbaste i världen och kommer att främja tillväxten av vätgasanvändning. Våra instrument ger forskare världen över realtidsdata inom batteriforskning samt processer på ytor inom områden som katalys, material- och biovetenskap. Naventus Corporate Finance AB är Insplorions Certified Adviser på Nasdaq First North.