Delårsrapport april-juni 2022

• Nettoomsättningen uppgick till  111 (492) kSEK
  • Resultat efter finansiella poster uppgick till  -4 963 (-3 638) kSEK
  • Resultat per aktie före och efter utspädning  -0,38 (-0,28) kSEK
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten och investeringsverksamheten  -5 576 (-1 678) kSEK

Händelser april-juni

• Årsstämma hölls i april. Stämman beslutade i samtliga punkter enligt styrelsens och valberedningens förslag
  • Ett stort universitet I Storbritannien har köpt forskningsinstrumentet M8 för att utöka deras arbete inom batteriforskning. Leverans av instrumentet skedde i juli.

Väsentliga händelser efter periodens slut

• Insplorion tar order på två forsningsinstrument. Den första ordern avser forskningsinstrumentet S2 för life science till ett finskt universitet. Den andra ordern avser Acoulyte som säljs till ett polskt universitet. Totalt ordervärde är ca 700.000 SEK efter försäljningskostnader och rabatter.

Finwire.tv: Se VD Johan Rask och CFO Per Giljam kommentera och svara på frågor om delårsrapporten kl 17.00 idag 23 augusti 2022, på https://www.finwire.tv/webcast/insplorion/q2-2022/

Under årets andra kvartal fortsatte vi inom Insplorion driva vår affär och teknik framåt. På vätgassidan inleddes leveranser inom det kundfinansierade projektet vi tog under årets inledning. Arbetet löper där på enligt plan med testriggar och sensorer som ska produceras och installeras. Inom vätgasområdet ser vi ett fortsatt stort intresse från marknaden gällande vår teknologi. Insplorions teknik kan skapa värde genom att snabbt och specifikt detektera förekomst och/eller nivå av vätgas i olika situationer, miljöer eller processer. Vätgas är en nyckelfaktor och energibärare för att klara omställningen till en hållbar värld. Det finns många olika bud om storleken på framtida investeringar som kan komma att ske. Bland annat förutspår Hydrogen Council att upp till 500 miljarder USD kommer investeras i värdekedjan för vätgas fram till 2030. Helt klart är att det i dag görs, och kommer fortsätta göras under lång tid framöver, stora investeringar inom området i syfte att klara klimatomställningen.

Momentum för M8-försäljningen
Inom sektorn batteri/instrument fick vi under Q2 en order på ett M8-forskningsinstrument från ett universitet i England. Forskning på batterier och batterikemi är ett område där utvecklingen går snabbt, inte minst pådrivet av en betydande anslagsfinansiering. Vår förhoppning är att detta ska ge ytterligare momentum för M8-försäljningen. Det börjar även komma ut fler publikationer inom sektorn där vår teknik beskrivits, förklarats och använts. Exempelvis publicerades under Q2 en artikel från Uppsala universitet där vår teknik använts för att studera plätering i batterier, något som förstör batteriet och framför allt kan inträffa vid snabbladdning eller laddning vid låga temperaturer.

Utmaningar i Eurostarsprojekt
Under sommaren har även det EU-finansierade projektet inom Eurostars (In-Bat sensing), där bla AMTE Power Ltd varit en nyckelparter, avslutats. I projektet togs det fram ett antal battericeller med sensorer för att samla in mätdata för att i efterhand korrelera med de elektrokemiska parametrarna ström och spänning. Projektet har dock kantats av förseningar och tekniska utmaningar, där fibersensorerna bland annat skadats i hanteringen, vilket lett till utmaningar i arbetet med att få ut mätdata. Den data som nu samlats in kommer analyseras och användas för att ytterligare stötta M8-instrumentets relevans inom forskning och utveckling samt det fortsatta utvecklingsarbetet inom ramen för 3beLiEVe-projektet, som löper till 2023. Här ska 21 bolag ta fram nästa generations battericeller för fordonsapplikationer. Vi kan emellertid konstatera att en batterisensor för volym-applikationer fortfarande befinner sig i en tidig utvecklingsfas.

Under kvartalet har vi även utökat våra lokaler genom att ta över de ytor som vi delat med ett annat företag. Det ger oss nu ännu bättre förutsättningar för utveckling och framför allt möjligheten att utvidga testmöjligheterna för vätgas.

Utvärdering för att skynda på kommersiell utveckling
Avslutningsvis vill jag poängtera att vi målmedvetet arbetar vidare med att utveckla vår plattform, ofta i nära samarbete med kunderna. Samtidigt fortsätter vi se över vår affär och framtida prioriteringar allt eftersom vi lär oss mer om de tekniska och kommersiella förutsättningarna inom olika marknadsområden.

Göteborg 23 augusti
Johan Rask, VD

Insplorion AB, med sin revolutionerande sensorplattform, NanoPlasmonic Sensing (NPS), har idag fyra huvudsakliga verksamhetsgrenar. luftkvalitetsensorer, vätgassensorer, batterisensorer och forskningsinstrument. Sensorerna är små, tåliga och kostnadseffektiva vid volymtillverkning. Vår sensorteknik möjliggör luftkvalitetssensorer i hem, fordon och offentlig miljö. Våra vätgassensorer visar en responstid på under sekunden, vilket gör dem till de snabbaste i världen och kommer att främja tillväxten av vätgasanvändning, Batterisensorerna optimerar styrning och användning av batterier, Våra instrument ger forskare världen över nanometerkänslig realtidsdata om processer på ytor inom områden som katalys, material- och biovetenskap. Naventus Corporate Finance AB (08-660 90 91, info@naventus.com) är Insplorions Certified Adviser på Nasdaq First North.