Delårsrapport april-juni 2023

•    Nettoomsättningen uppgick till 141 (111) kSEK
•    Resultat efter finansiella poster uppgick till -7 113 (-4 963) kSEK
•    Resultat per aktie före och efter utspädning -0,54 (-0,38) kSEK
•    Kassaflödet från den löpande verksamheten och investeringsverksamheten -7 820 (-5 576) kSEK

Väsentliga händelser efter periodens slut
•    Inga väsentliga händelser har skett under perioden.

Finwire.tv: Se VD Johan Rask och CFO Per Giljam kommentera och svara på frågor om delårsrapporten kl 16.00 idag 17 augusti 2023, på www.finwire.tv/webcast/insplorion/insplorion-q2-presentation-2023/

Verksamhetens andra kvartal 2023 har präglats av fortsatt hög aktivitet inom affärsområdet Vätgas. Den interna affärsutvecklingen har högsta prioritet samtidigt som vi lägger mycket kraft på att diskutera med våra potentiella kunder och partners gällande säkerhets- och processapplikationer för att utveckla en säker och effektiv vätgasanvändning. Parallellt pågår självklart arbetet med att anpassa tekniken för att framgångsrikt visa i kundapplikationer att Insplorion levererar värde.

Under Q2 har vi genomfört flera lyckosamma tester som bekräftar vår teknologi. Bland annat hos en potentiell kund i ett av våra grannländer för användning i inerta miljöer, och hos en potentiell partner i USA där vi gjorde flera olika typer av utvärderingar.

Vårt team har också under maj månad presenterat vår teknik på Hydrogen Safety i Rotterdam och hos Vätgas Sverige, med goda mottaganden. I Rotterdam deltog vi även i World Hydrogen Summit tillsammans med Consilium Safety Group. World Hydrogen Summit var i år dubbelt så stort som föregående år, vilket klart och tydligt visar hur snabbt omvärldens intresse för vätgas som energibärare växer.

Stephen B. Harrison är en internationellt framstående vätgasexpert, som i juni månad publicerade en artikel i H2 View gällande utmaningarna med dagens sensorteknologier och vilka möjligheter Insplorion har med sin kompetens. En bra sammanfattning, värd att läsa, har vi laddat upp på Insplorions LinkedIn-sida.

Precis efter kvartalets slut deltog undertecknad tillsammans med andra VD:ar och investerare vid AP Ventures portföljbolagskonferens i London. AP Ventures har starkt fokus på investeringar inom det globala vätgasområdet och är även en av våra aktieägare.

Kort sammanfattat kan sägas att vi inom Insplorion kan se tillbaka på ett kvartal där vi fått allt fler bevis på att det finns ett starkt intresse för våra produkter inom området vätgasmätning. Nu är den övergripande målsättningen att ta nästa steg till att ingå kommersiella kundprojekt och starka partnerskap. Samtidigt visade sig tyvärr våren och försommaren vara en trög marknad för vår instrumentaffär, utan några större avslut.

Som vi tidigare kommunicerat, framför allt i vår senaste årsredovisning, avser vi att under hösten genomföra en kapitalanskaffning i bolaget i syfte att säkerställa en fortsatt framgångsrik utveckling och kommersialisering av våra produkter.

Göteborg
Augusti 2023
Johan Rask, VD

Kvartalsrapporten finns även tillgänglig på IR-sidan på bolaget hemsida: www.insplorion.com/sv/investerare/

Insplorion AB, med sin unika sensorplattform, NanoPlasmonic Sensing (NPS), har idag två huvudsakliga verksamhetsgrenar. Vätgassensorer och forskningsinstrument. Sensorerna är snabba, flexibla och selektiva, samt kostnadseffektiva vid volymtillverkning. Våra vätgassensorer visar en responstid på under sekunden, vilket gör dem till de snabbaste i världen och kommer att främja tillväxten av vätgasanvändning. Våra instrument ger forskare världen över realtidsdata inom batteriforskning samt processer på ytor inom områden som katalys, material- och biovetenskap. Naventus Corporate Finance AB är Insplorions Certified Adviser på Nasdaq First North.