Delårsrapport januari-mars 2023

•    Nettoomsättningen uppgick till 59 (149) kSEK
•    Resultat efter finansiella poster uppgick till -5 808 (-4 525) kSEK
•    Resultat per aktie före och efter utspädning -0,44 (-0,35) kSEK
•    Kassaflödet från den löpande verksamheten och investeringsverksamheten -6 872 (-5 681) kSEK

Väsentliga händelser januari-mars
•    Femte teckningsperioden av T01 inleddes 22 januari där inga optioner konverterades till nya aktier

Finwire.tv: Se VD Johan Rask och CFO Per Giljam kommentera och svara på frågor om delårsrapporten kl 14.00 idag 27 april 2023, på https://www.finwire.tv/webcast/insplorion/insplorion-q1-presentation-2023/

I den nyss publicerade årsredovisningen för 2022 pekade vi på viktiga händelser under verksamhetsåret, som vi nu med kraft byggt vidare på in i första kvartalet 2023.

Exempelvis har forskningsarbetet inom TechForH2 kommit i gång där vi samarbetar med aktörer som Chalmers, Volvo, PowerCell, Siemens Energy och Scania med flera. Vi deltar också i Explore H2, där vi valdes ut av franska Safran att delta i deras program för att accelerera viktiga teknologier inom H2 – allt i linje med vår strategi att fokusera på sensorer för vätgas.

Vi har tidigare kommunicerat att vi för kontinuerliga diskussioner med potentiella partners och kunder. Normalt kommenterar vi inte vilka dessa är pga sekretessförhållanden, men under Q1 kunde vi tillkännage vårt pågående samarbete med det Göteborgsbaserade bolaget Consilium Safety Group, där vi gemensamt undersöker applikationer med deras kunder. Consilium Safety Group är världsledande inom området brand och gassäkerhet, speciellt inom den marina sektorn. Här är en av våra styrkor – att kunna mäta i inerta miljöer (ingen eller låg halt av syre) extra viktig. Att vi dessutom geografiskt sitter nära varandra underlättar naturligtvis samarbetet.

Under kvartalet har vi även närvarat på Naventus Renewables Summit i Stockholm och Hello Tomorrow Global Summit i Paris där vi fick presentera Insplorion som företag och vår unika vätgassensor som produkt.

På tekniksidan fortsätter vi oförtröttligt med utvecklingen av vätgassensorerna, såväl internt som externt. Vi har visat att vi har mycket snabba sensorer, som även kan verka i miljöer där våra konkurrenter har det svårt. Nu är vår absoluta ambition att ta de sista stegen i utvecklingen tillsammans med partners.

På instrumentsidan har arbetet med prospektiva kunder fortsatt och vårt team har deltagit på Material Research Society (MRS) i San Francisco och International Battery Association (IBA) Conference i Texas. Dock genererades ingen ytterligare instrumentförsäljning under Q1 vilken vi förstås inte är nöjda med.

Jag har nu varit VD för Insplorion i drygt ett år och är mycket stolt över valet av strategi och de framsteg vi gjort inom företaget under denna period. Nu håller vi blicken fortsatt framåt och driver på med full kraft för en framgångsrik kommersialisering av Insplorion Hydrogen Sensor.

Jag är övertygad om att vi med vår nya strategi kommer att etablera Insplorion som en viktig aktör i vätgasvär-dekedjan. Jag ser verkligen fram emot vår fortsatta utveckling under 2023 och in i 2024, där teamet på Insplorion kontinuerligt når nya milstolpar tillsammans med samarbetspartners och kunder.

Göteborg, april 2023
Johan Rask, VD

Kvartalsrapporten finns även tillgänglig på IR-sidan på bolaget hemsida: https://www.insplorion.com/sv/investerare/

Insplorion AB, med sin unika sensorplattform, NanoPlasmonic Sensing (NPS), har idag två huvudsakliga verksamhetsgrenar. Vätgassensorer och forskningsinstrument. Sensorerna är snabba, flexibla och selektiva, samt kostnadseffektiva vid volymtillverkning. Våra vätgassensorer visar en responstid på under sekunden, vilket gör dem till de snabbaste i världen och kommer att främja tillväxten av vätgasanvändning. Våra instrument ger forskare världen över realtidsdata inom batteriforskning samt processer på ytor inom områden som katalys, material- och biovetenskap. Naventus Corporate Finance AB är Insplorions Certified Adviser på Nasdaq First North.