Delårsrapport juli-september 2022

•    Nettoomsättningen uppgick till  1 556 (554) kSEK
•    Resultat efter finansiella poster uppgick till  -3 142 (-1 188) kSEK
•    Resultat per aktie före och efter utspädning  -0,24 (-0,09) kSEK
•    Kassaflödet från den löpande verksamheten och investeringsverksamheten  -4 926 (-5 860) kSEK

Händelser juli-september
•    Insplorion tar order på två forskningsinstrument
•    Insplorion presenterar sin uppdaterade strategi och sätter fullt fokus på vätgas

Finwire.tv: Se VD Johan Rask och CFO Per Giljam kommentera och svara på frågor om delårsrapporten kl 15.00 idag 27 oktober 2022, på https://www.finwire.tv/webcast/insplorion/q3-2022/

Under tredje kvartalet publicerades Insplorions uppdaterade strategi. Styrelse och ledning fattade efter ett gemensamt arbete beslut om att fokusera vår affär mot vätgas, då det där finns de bästa tekniska och affärsmässiga förutsättningarna för bolaget.
Strategin kan i korthet sammanfattas med:

• Fokus på vätgas med bibehållen instrumentaffär och nedprioritering av områden där det i dag saknas rätt teknik- och marknadsförutsättningar, dvs volymsensor för batterimätning samt sensor för att mäta kvävedioxid.
• Bevisa teknologin i kundfinansierade vätgasprojekt och nå kommersiell framgång.
• Accelerera vägen till kommersiell fas genom att undersöka alternativa vägar i form av förvärv, samgåenden och partnerskap.

I samband med fokuseringen genomför vi också en nedskrivning på nedlagt arbete för kvävgassensorer, på cirka 3,3 MSEK.

Det står utom allt tvivel att vätgas kommer behöva produceras i stor skala framöver. Inte minst behövs en oerhört stor mängd grön vätgas under de kommande årtiondena bara för att ersätta den vätgas som i dag produceras av fossila bränslen, som naturgas och kol. Därefter ska gasen lagras, transporteras och användas i en lång rad slutapplikationer. Överallt i dessa led kommer mätning av vätgas behöva ske, dels för att säkerställa att vätgas i processer inte över- eller understiger vissa givna värden av betydelse för effektivitet och säkerhet – dels för att helt enkelt detektera förekomsten av vätgas där den inte skall finnas. Vätgas är mycket explosivt.
Det finns många olika belopp på nivån av investeringar som förväntas i framtiden. Hydrogen Council är ett VD-lett globalt initiativ av fler än 130 ledande energi-, transport-, industri- och investeringsbolag med en enad och långsiktig vision om att utveckla vätgasenergin. De uppskattar att upp till 500 miljarder USD kommer investeras i värdekedjan för vätgas fram till 2030. Klart är ändå att det görs – och kommer fortsätta göras – stora investeringar inom området för att klara klimatomställningen.
Vi ser också att vår sensorteknologi skapar intresse hos marknaden. Nyligen var vårt team på besök hos Safran, ett stort franskt bolag verksamt inom bland annat flygindustrin. Där har vi blivit utvalda till deras Explore H2 Program som en del i deras satsning på vätgas, och i förlängningen närvarade vi även på deras Innovationsdag, den 20 oktober, i Paris.

Under kvartalet var det också glädjande att vi sålde tre instrument till universitet i England (M8), Polen (Acoulyte) och Finland (S2). Den senaste tiden har det även kommit ut fyra nya publikationer där vår teknik och instrument används, vilket indirekt innebär en viktig marknadsföring av vår kompetens och teknik.
Sammantaget känner jag stor tillförsikt i vårt beslut att fokusera vår affär, och inom Insplorion ser vi fram emot att målmedvetet arbeta vidare tillsammans med partners och kunder och därigenom bygga värde i bolaget.

Göteborg 27 oktober 2022
Johan Rask, VD

Insplorion AB, med sin unika sensorplattform, NanoPlasmonic Sensing (NPS), har idag två huvudsakliga verksamhetsgrenar. Vätgassensorer och forskningsinstrument. Sensorerna är snabba, flexibla och selektiva, samt kostnadseffektiva vid volymtillverkning. Våra vätgassensorer visar en responstid på under sekunden, vilket gör dem till de snabbaste i världen och kommer att främja tillväxten av vätgasanvändning. Våra instrument ger forskare världen över realtidsdata inom batteriforskning samt processer på ytor inom områden som katalys, material- och biovetenskap. Naventus Corporate Finance AB är Insplorions Certified Adviser på Nasdaq First North.