EIFER köper ett Insplorion X1-instrument

Report this content

EIFER i Karlsruhe, Tyskland, har köpt ett X1-instrument för att lyfta sin forskning inom väterelaterade områden.

EIfER Europäisches Institut für Energieforschung EDF KIT EWIV (EIFER) är ett oberoende fransk-tyskt forskningsinstitut som arbetar för att brygga klyftan mellan vetenskap och industri inom innovativa energilösningar. EIFER har ett starkt fokus på vätgas som energibärare med forsknings- och utvecklingsprojekt över hela värdekedjan, från produktion via distribution till användning.

Dr. Aline Léon, projektledare på EIFER, har identifierat Insplorions NPS-teknik som ett konkurrenskraftigt verktyg för att främja utvecklingen av mätsystem inom vätgasinfrastruktur. Insplorion och EIFER startar nu ett samarbete för att öka kunskapsöverföringen mellan de båda parterna.

"Att ha EIFER som vår kund och samarbetspartner med målet att ytterligare förbättra vår NPS-teknologi inom vätgasområdet är naturligtvis ett framsteg för oss. Det visar återigen att NPS-plattformen är kraftfull, inte bara som sensor, utan också som forskningsverktyg när man utvecklar sensorer. Målet med samarbetet är att förbättra prestandan för framtida generationer av vätesensorer”, säger Patrik Dahlqvist VD på Insplorion.

Ordervärdet är cirka 0,5 MSEK efter ett avdrag knutet till samarbetsavtal.

Patrik Dahlqvist, CEO Insplorion AB, +46 723 62 32 61 eller patrik.dahlqvist@insplorion.com

Insplorion AB, med vår revolutionerande sensorplattform, NanoPlasmonic Sensing (NPS), har idag fyra huvudsakliga verksamhetsgrenar. luftkvalitetsensorer, vätgassensorer, batterisensorer och forskningsinstrument. Sensorerna är små, tåliga och kostnadseffektiva vid volymtillverkning. Vår sensorteknik möjliggör luftkvalitetssensorer i hem, fordon och offentlig miljö. Våra vätgassensorer visar en responstid på under sekunden, vilket gör dem till de snabbaste i världen och kommer att främja tillväxten av vätgasanvändning, Batterisensorerna optimerar styrning och användning av batterier, Våra instrument ger forskare världen över nanometerkänslig realtidsdata om processer på ytor inom områden som katalys, material- och biovetenskap.

FNCA Sweden AB, 08-528 00 399 info@fnca.se, är Insplorions Certified Adviser på Nasdaq First North.

Arvid Wallgrens backe 20

Citat

Att ha EIFER som vår kund och samarbetspartner med målet att ytterligare förbättra vår NPS-teknologi inom vätgasområdet är naturligtvis ett framsteg för oss. Det visar återigen att NPS-plattformen är kraftfull, inte bara som sensor, utan också som forskningsverktyg när man utvecklar sensorer. Målet med samarbetet är att förbättra prestandan för framtida generationer av vätesensorer.
Patrik Dahlqvist, VD Insplorion