Insplorion: Kommuniké från årsstämma

Idag höll Insplorion AB årsstämma. Stämman beslutade i samtliga punkter enligt styrelsens och valberedningens förslag

Stämman fastställde resultat och balansräkning såväl bolagets som koncernens. Stämman beslutade att disponera bolagets resultat enligt styrelsen förslag. För verksamhetsåret 2022 sker ingen utdelning.

Stämman beslutade att ge styrelsen och den verkställande direktören ansvarsfrihet.

Årligt arvode föreslås utgå till styrelseordförande om 200 000 kronor, samt om 100 000 kronor till styrelseledamot. Ersättning till revisor föreslås utgå enligt godkänd räkning/offert.

Stämman beslutade enligt valberedningens förslag: Omval av Jonas Ehinger (styrelseordförande), Jan Burenius, och Magnus Jonsson samt nyval för Hedvig Paradis och Daniel Johansson.
Ulla-Britt Fräjdin-Hellqvist och Anders Sandell har avböjt omval.

Stämman beslutade om omval av revisorsfirma KPMG, med Daniel Haglund som huvudansvarig revisor.

Stämman beslutade att bolagets valberedning för årsstämman 2024 ska bestå av tre ledamöter. Styrelsens ordförande ska, snarast efter att de registrerade ägarförhållandena i Bolaget per den 31 september är kända, kontakta de tre röstmässigt största registrerade ägarna och be dem utse en ledamot vardera till valberedningen. Om någon tillfrågad aktieägare avstår från att utse representant ska därefter följande aktieägare i storleksordning beredas tillfälle att utse representant tills tre ägarrepresentanter utsetts. De sålunda utsedda ledamöterna ska utgöra valberedningen. Valberedningens uppgifter är att inför årsstämman 2024 förbereda sådana förslag som åvilar en valberedning enligt Svensk Kod för Bolagsstyrning. Valberedningen mandat gäller intill dess en ny valberedning utsetts.

Stämman beslutade om emissionsbemyndigande enligt förslag i kallelsen till årsstämman, dvs: Bolagsstämman bemyndigar styrelsen att, vid ett eller flera tillfällen, under tiden fram till nästkommande årsstämma, med eller utan företrädesrätt för aktieägarna, besluta om nyemission av aktier, emission av konvertibler och teckningsoptioner. Emissionsbeslutet ska kunna ske mot kontant betalning och/eller med bestämmelse om apport eller kvittning eller att teckning ska kunna ske med andra villkor. Skälet till att styrelsen skall kunna fatta beslut om emission med avvikelse från aktieägares företrädesrätt och/eller med bestämmelse om apport- och kvittningsemission eller eljest med villkor enligt ovan är att bolaget skall kunna emittera aktier, teckningsoptioner och/eller konvertibler i samband med förvärv av bolag eller rörelser, samt kunna genomföra riktade emissioner i syfte att införskaffa kapital till bolaget. Emission får ske av motsvarande sammanlagt högst 20 procent av bolagets aktiekapital vid tidpunkten för utnyttjandet av bemyndigandet. Styrelsen eller den styrelsen utser bemyndigas att vidta de smärre justeringar som krävs för beslutets registrering vid Bolagsverket. Beslutet anses giltigt då det biträds av aktieägare med minst två tredjedelar av såväl de avgivna rösterna som de vid årsstämman företrädda aktierna.

Frågor besvarar av:

Per Giljam, CFO Insplorion AB, +46 734 23 50 10 eller per.giljam@insplorion.com

Insplorion AB, med sin unika sensorplattform, NanoPlasmonic Sensing (NPS), har idag två huvudsakliga verksamhetsgrenar. Vätgassensorer och forskningsinstrument. Sensorerna är snabba, flexibla och selektiva, samt kostnadseffektiva vid volymtillverkning. Våra vätgassensorer visar en responstid på under sekunden, vilket gör dem till de snabbaste i världen och kommer att främja tillväxten av vätgasanvändning. Våra instrument ger forskare världen över realtidsdata inom batteriforskning samt processer på ytor inom områden som katalys, material- och biovetenskap. Naventus Corporate Finance AB är Insplorions Certified Adviser på Nasdaq First North.