Insplorion säljer ett Acoulyte-instrument till professor Moshe Herzberg vid Ben-Gurions universitet i Negev i Israel

Professor Moshe Herzberg och hans grupp vid avdelningen för avsaltning och vattenbehandling (DWT) köper ett Acoulyte-instrument för användning i sin pågående forskning som sträcker sig från bakteriell biofilmbildning på membran till antifouingsmedel via ytmodifieringar.

Intresset för möjligheterna med Acoulyte har varit stort sedan ett besök i Göteborg och Insplorion i början av 2018 då NPS-teknikens kapacitet testades. De huvudsakliga processerna som kommer att studeras är hydrering och svällning av makromolekyler samt masstransport av nanopartiklar i hydrogeler. Dessa processer kommer att studeras i kombination med den akustiska QCM-D-tekniken som redan använts i Herzberg-gruppens laboratorium under det senaste decenniet.

"Vi ser en stor potential för att bättre förstå hur olika typer av beläggningar i allmänhet och specifikt membranmodifieringar inklusive hydrogeler såväl som adsorberade biomakromolekyler kan påverka bioföroreningsprocesser i vattenreningssystem", kommenterar professor Moshe Herzberg vid Ben-Gurions universitet i Negev.

”Vi är mycket glada över att se professor Herzberg bland våra användare och är övertygade om att fantastiska resultat kommer att produceras i hans labb. Att vi ser denna installation nu är också ett tecken på att universitet börjar öppna upp efter nedstängningar till följd av covid-19”, kommenterar Patrik Dahlqvist, VD på Insplorion.

Ordervärdet är något under 0,5 MSEK efter att akademisk rabatt har tillämpats.

Patrik Dahlqvist, CEO Insplorion AB, +46 723 62 32 61 eller patrik.dahlqvist@insplorion.com

Arvid Wallgrens backe 20

Insplorion AB, med vår revolutionerande sensorplattform, NanoPlasmonic Sensing (NPS), har idag tre huvudsakliga verksamhetsgrenar. Batterisensorer, luftkvalitetsensorer och forskningsinstrument. Vår sensorteknik optimerar styrning och användning av batterier och möjliggör luftkvalitetssensorer i hem, fordon och offentlig miljö, tack vare att sensorerna är små, tåliga och kostnadseffektiva vid volymtillverkning. Våra instrument ger forskare världen över nanometerkänslig realtidsdata om processer på ytor inom områden som katalys, material- och biovetenskap.

Citat

Vi ser en stor potential för att bättre förstå hur olika typer av beläggningar i allmänhet och specifikt membranmodifieringar inklusive hydrogeler såväl som adsorberade biomakromolekyler kan påverka bioföroreningsprocesser i vattenreningssystem.
Professor Moshe Herzberg vid Ben-Gurions universitet i Negev
Vi är mycket glada över att se professor Herzberg bland våra användare och är övertygade om att fantastiska resultat kommer att produceras i hans labb. Att vi ser denna installation nu är också ett tecken på att universitet börjar öppna upp efter nedstängningar till följd av covid-19.
Patrik Dahlqvist, VD på Insplorion