Mölndal stad blir första kund till Insplorions och Leading Lights smarta belysning med luftkvalitetssensorer

För ett år sedan startade Insplorion och Leading Light ett samarbete där utvecklingen av Insplorions kvävedioxidsensor parallellt också började integreras på Leading Lights smarta belysningsplattform. I och med Mölndals stads köp blir de nu den första kunden till den kombinerade produkten.

Leading Light är en svensk aktör, som förser framförallt den nordiska marknaden med smart belysning. För ett år sedan skrev Insplorion och Leading Light ett samarbetsavtal, och nu har den gemensamma produktutveckling och verifieringen mynnat ut i en första försäljning. Belysningssystemet ska under de närmaste veckorna installeras på Dalgångsgatan, och data från Insplorions NO2-sensor skickas via 3G till Leading Lights IoT-plattform där Mölndals Stad kan följa trenden av NO2, tillsammans med information kring energiförbrukning, statistik och driftsinformation. Försäljningen innebär en första referenskund för både Leading Light och Insplorion med ett ordervärde som inte nämnvärt påverkar kvartalsresultatet.

Insplorions sensor ger oss nya möjligheter till ett vassare och bredare produkterbjudande, och vi är glada att se den första kunden som köper ActiveLights™ IQ-NOx. Luftkvalitetsmätningar är en växande trend, och med denna referensförsäljning förväntar vi oss fler intresserade kunder”, kommenterar Niclas Perkman, VD på Leading Light.

Patrik Dahlqvist, VD Insplorion AB, 0723 62 32 61 eller patrik.dahlqvist@insplorion.com

Denna information är sådan information som Insplorion AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknads­missbruksförordning. Informationen offentliggjordes den 18 december 2019.

Insplorion AB, med vår revolutionerande sensorplattform, NanoPlasmonic Sensing (NPS), har idag fyra huvudsakliga verksamhetsgrenar. luftkvalitetsensorer, vätgassensorer, batterisensorer och forskningsinstrument. Sensorerna är små, tåliga och kostnadseffektiva vid volymtillverkning. Vår sensorteknik möjliggör luftkvalitetssensorer i hem, fordon och offentlig miljö. Våra vätgassensorer visar en responstid på under sekunden, vilket gör dem till de snabbaste i världen och kommer att främja tillväxten av vätgasanvändning, Batterisensorerna optimerar styrning och användning av batterier, Våra instrument ger forskare världen över nanometerkänslig realtidsdata om processer på ytor inom områden som katalys, material- och biovetenskap.

Citat

Insplorions sensor ger oss nya möjligheter till ett vassare och bredare produkterbjudande, och vi är glada att se den första kunden som köper ActiveLights™ IQ-NOx. Luftkvalitetsmätningar är en växande trend, och med denna referensförsäljning förväntar vi oss fler intresserade kunder.
Niclas Perkman, VD Leading Light