Sushi of Sweden höjer nivån på svensk sushi

Report this content

Mat för den vardagsstressade men samtidigt hälsomedvetne, som tröttnat på den vanliga snabbmaten. Så ser Iren Abrami på den roll som Sushi of Sweden har för Uppsalaborna idag. Förra året öppnade restaurang nummer två och tre och förhoppningen är att kunna ta konceptet utanför Uppsala.

Iren Abrami var redan pionjären inom sushi i Uppsala när hon 2012 öppnade Sushi of Sweden i Boländerna. Tanken med konceptet var att förena kvalitet, färska råvaror och en innovativ svensk touch med enkelhet och snabbhet. Resultatet blev en sushirestaurang med typiskt svenska råvaror och smaker – och med en drive-in. Att sushi slagit i Sverige tycker inte Iren Abrami är så konstigt.

– Syrligt, socker och salt är en kombination av smaker som inte bara japaner utan också svenskar gillar. Mitt bidrag till sushin i Sverige har just blivit att föra in svenska råvaror och göra det på ett svenskt sätt.

Med en drive-in-lucka är det tydligt att Sushi of Sweden tävlar om snabbmatskunderna. Men att kalla det snabbmat är inte helt rätt heller, tycker Iren Abrami.

– Det är mycket arbete bakom bra sushi, och på Sushi of Sweden gör vi allt direkt på plats.

Restaurangen i Boländerna, som ritats av den flerfaldigt prisbelönade arkitektbyrån Christiensen & Co Arkitekter, är utformad med syfte att få besökaren att slappna av. Stor miljöhänsyn har också tagits i materialvalen, något som även gäller råvarorna där rödlistade fiskar och skaldjur uteslutits. De nyare restaurangerna i Gränbystaden och Kvarntorget, som startats i befintliga lokaler, har också kommit igång.

– Personalen där har fått en bra utbildning i vad vi står för, och de gör ett kanonjobb.

Iren Abrami har haft som mål att utbilda Uppsalaborna i hur riktigt bra sushi ska vara och smaka, och hon tycker att det märks att allt fler kunder värdesätter kvalitet. Verksamheterna i Uppsala är fortfarande i fokus till hundra procent, men det finns tankar om att ta konceptet långt utanför staden.

– Jag vill verkligen satsa på det här. Jag tror att det finns möjligheter att bli stora, inte bara i Sverige utan även internationellt. Fastighetsägare, fastighetsmäklare och privatpersoner, det är många som hört av sig och vill att vi ska öppna på fler platser. Men ska vi satsa i Stockholm, övriga Mälardalen och sedan kanske utanför Sverige så behöver vi först bli ännu starkare i Uppsala.

Restaurangerna serverar svenskinspirerad sushi av hög kvalitet och riktar sig framför allt till kunder som har ont om tid men söker ett högklassigt alternativ till den traditionella snabbmaten.
För mer information, se sushiofsweden.se

Taggar: