Delårsrapport januari-juni 2022

Stabil lönsamhet och stark orderbok

April – juni 2022

• Nettoomsättningen ökade med 34,2 procent och uppgick till 3 102 (2 311) miljoner kronor. Den organiska tillväxten rensat för valutaeffekter uppgick till 6,2 (12,0) procent.
  • Rörelseresultatet före avskrivningar på förvärvsrelaterade immateriella anläggningstillgångar (EBITA) ökade med 25,6 procent och uppgick till 250 (199) miljoner kronor mot­svarande en EBITA-marginal om 8,1 (8,6) procent.
  • Avskrivningar av materiella och immateriella anläggningstillgångar ökade med 43 miljoner kronor och uppgick till 87 (44) miljoner kronor.
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 215 (197) miljoner kronor.
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 151 (104) miljoner kronor.
  • Resultatet per aktie före utspädning uppgick till 0,67 (0,58) kronor.
  • Fyra förvärv har genomförts under kvartalet med en bedömd årlig omsättning om 574 miljoner kronor.

Januari – juni 2022

• Nettoomsättningen ökade med 33,7 procent och uppgick till 5 685 (4 253) miljoner kronor. Den organiska tillväxten rensat för valutaeffekter uppgick till 6,8 (5,3) procent.
  • Rörelseresultatet före avskrivningar på förvärvsrelaterade immateriella anläggningstillgångar (EBITA) ökade med 20,7 procent och uppgick till 423 (351) miljoner kronor mot­svarande en EBITA-marginal om 7,4 (8,2) procent.
  • Avskrivningar av materiella och immateriella anläggningstillgångar ökade med 76 miljoner kronor och uppgick till 159 (83) miljoner kronor.
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 367 (347) miljoner kronor.
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 361 (269) miljoner kronor.
  • Resultatet per aktie före utspädning uppgick till 1,05 (0,99) kronor.
  • Sju förvärv har genomförts under perioden med en bedömd årlig omsättning om 726 miljoner kronor

VD Robin Boheman kommenterar kvartalet:

Nettoomsättningen i kvartalet ökade med 34,2 procent, drivet av stabil organisk tillväxt och tidigare genomförda högkvalitativa förvärv. Även lönsamheten stärktes jämfört med första kvartalet och EBITA-marginalen steg till 8,1 procent och är därmed tillbaka på Instalconivå.

Att vi kan leverera en marginal på den här starka nivån är vi mycket stolta över. Våra bolag har lyckats hantera det allt högre inflationstrycket på ett tillfredsställande sätt och därmed har vi kunnat försvara våra rörelsemarginaler.

En stor milstolpe är att på rullande 12 månadersbasis har Instalco för första gången passerat en nettoomsättning på 10 miljarder kronor.

Fortsatta förbättringar i Övriga Norden
Ett av våra prioriterade områden är att växa inom segment Övriga Norden. Vi vill bredda vår bas av bolag i Norge och Finland så att vi enklare kan skapa de affärssynergier mellan dotterbolagen som är en av grundpelarna i Instalcomodellen. I enlighet med vår strategi fortsätter vi därför att öka andelen förvärv i Övriga Norden, ofta med en tydlig hållbarhetsprofil. Under kvartalet har vi kompletterat och förstärkt verksamheten med totalt fyra förvärv, varav hälften i Övriga Norden, vilket sammantaget tillfört en total årsomsättning om cirka 574 miljoner kronor.

Vi fortsätter att arbeta efter vår åtgärdsplan för att öka lönsamheten i Övriga Norden. Vi ser goda effekter av vårt arbete men situationen och marknaden, framför allt i Finland, är fortsatt mycket utmanande för våra bolag.

En viktig hörnsten i vår strategi är förvärven. Årets förvärvstakt är stark vilket tydligt syns i den tillväxt vi levererar. På kort sikt innebär vår allt högre förvärvstakt en något högre skuldsättningsgrad, även drivet av att vi på senare tid undvikit att använda aktien som betalningsmedel. Vi känner oss trygga med förvärvstakten, vi har en fortsatt sund skuldsättningsgrad och en stark balansräkning.

Rekordhög orderstock
Trots en osäker makrosituation var investeringsviljan bland våra kunder fortsatt hög under kvartalet och vi ser en stabil efterfrågan. Vår orderbok har stärkts till den högsta nivån någonsin; 8,1 miljarder kronor vilket motsvarar 78 procent av årsomsättningen.

Instalco är sedan länge en av Sverige största sjukhusbyggare inom el, VS och ventilation. Under kvartalet har vi befäst den positionen bland annat genom att teckna avtal om två större sjukhusuppdrag. Det ena är Instalcobolaget APC som fått uppdrag gällande elinstallationer vid Universitets­sjukhuset i Linköping och det andra är Ventpartner som ska utföra omfattande ventilationsarbeten vid utbyggnaden av Västerviks sjukhus.

Starkt hållbarhetserbjudande
Ett av våra hållbarhetsmål är att skapa samhällsnytta. Det gör vi dagligen genom våra energibesparande installationer, men också genom olika former av samarbeten. Under kvartalet har vi inom ramen för vårt hållbarhetsprogram inlett ett samarbete med Universeum, Sveriges nationella vetenskapscenter i Göteborg. Samarbetet syftar till kunskapsutveckling inom hållbarhet och stärker vår position inom området.

Hållbarhet och energiomställning är starka drivkrafter inom installationsområdet. Anpassningar till klimatförändringen och utvecklingen inom smarta byggnader är starka trender inom vår bransch. Instalco är väl positionerat för att ge kunden möjlighet att installera klimatsmart och energioptimera, allt hand i hand med vårt hållbarhetserbjudande.

Jag ser med tillförsikt mot framtiden och sammanfattningsvis är vår bedömning att marknaden är stabil och efterfrågan är hög trots det utmanande och osäkra makroläget.

Presentation av rapporten
Instalcos VD Robin Boheman och CFO Christina Kassberg presenterar rapporten i en telefonkonferens/audiocast idag den 25 augusti kl 14.00 CET. Deltagare ringer in på följande nummer:

SE: +46 8 505 583 69
UK: +44 333 300 92 70
US: +1 646 722 4 956

Presentationen kan även följas via https://tv.streamfabriken.com/instalco-q2-2022

Denna information är sådan information som Instalco är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 25 augusti 2022 kl. 11:00 CET.

Robin Boheman, VD
Christina Kassberg, CFO, christina.kassberg@instalco.se
Fredrik Trahn, IR, fredrik.trahn@instalco.se 070-913 67 96

Instalco är ett av Nordens ledande installationsföretag inom el, VS, ventilation, kyla, industri och teknikkonsult. Vi utför projektering, installationer, service och underhåll av fastigheter och anläggningar i Sverige, Norge och Finland. Verksamheten bedrivs genom ett 120-tal dotterbolag, med stöd från en liten central organisation. Instalco är noterat på Nasdaq Stockholm under kortnamn INSTAL. För mer information, besök www.instalco.se