Penser Access: Instalco - förvärv håller tillväxten uppe

Instalcos Q3 resultat kom in svagare än väntat beroende på ökad sjukfrånvaro vilket givit lägre intäkter från projekt. Frånvaron är nu tillbaka på normal nivå och en del av intäktsbortfallet i Q3 kommer tillbaka i Q4, som dessutom är ett starkt kvartal säsongsmässigt. Förvärvsaktiviteten är fortsatt hög med förvärvad omsättning om 1,2 Mdr hittills i år, att jämföra med Instalcos målsättning om 600-800 mkr i årstakt.

Den svagare Q3 rapporten gör att vi sänker estimaten något för 2020 men höjer estimaten 5% för 2021 och 2022. Detta eftersom vi antar att förvärvsnivån kommer att ligga på 1,2 Mdr per år även framöver. Antalet bolag i gruppen fortsätter att växa och därmed kontaktytorna för att få in nya bolag. Därtill är fler personer i ledningen involverade i förvärvsprocessen och kassaflödet är nu så starkt att det helt finansierar en förvärvsnivå om 1,2 Mdr. Kassaflödet kommer dessutom att fortsätta att växa.

Estimathöjningen gör att vi även ökar vårt motiverade värde till 215-220 kr. Utöver förvärven i vår prognos har Instalco utrymme att göra ännu större förvärv för att bredda verksamheten till ett nytt verksamhetsområde eller en ny geografi. Denna möjlighet innebär en uppsida som inte är medräknad i vårt motiverade värde.

Läs den fullständiga analysen: https://links.penser.se/f/a/instal_20201110.pdf

Detta är ett meddelande från Erik Penser Bank: Läs mer på www.penser.se