15 oktober - Global handwashing day

Varje år, den 15 oktober, tvättar miljoner människor händerna världen över för att stödja kunskapsspridningen och hälsofördelarna med att ha rena händer.

Att tvätta händerna med tvål är det mest effektiva sättet att förebygga magsjukdomar och andra smittsamma, ofta dödliga, infektionssjukdomar som drabbar människor och oftast barn, i utvecklingsländer. Forskning visar att i de hushåll där man uppmuntras att tvätta händerna med tvål, halveras antalet insjuknade. Rena händer förebygger sjukdomar och kan ses som ett "Gör-det-själv"- vaccin.

- Att tvätta händerna är en enkel och effektiv metod som hjälper till att hålla oss friska. Trots det är vi även i västvärlden alltför dåliga på att faktiskt tvätta händerna före en måltid och efter ett toalettbesök. Ska utvecklingsländerna lyckas nå målet att minska dödligheten bland barn under fem år med två tredjedelar, behövs stora informationsinsatser och bidrag från västvärlden. Vår bransch har en uppgift att bidra och sprida kunskap om hur god handhygien förbättrar både livskvalitet och räddar liv, säger Pär Bönnestig, informationschef på VVS Företagen.

Utmaningen för Global Handwashing Day är att omvandla handtvätt med tvål från en abstrakt bra idé till ett automatiskt beteende som utförs i hem, skolor och i samhällen över hela världen. Enligt WPC saknar 3,1 miljarder människor tillgång till rent vatten och 1,1 miljoner barn dör årligen på grund av att det inte finns rent vatten.

Läs mer på http://globalhandwashing.org