81 procent positiva till sitt VVS-företag

Vi matas ofta med bilden av hantverkare som inte håller måttet. Men i en färsk undersökning får vi en helt annan bild av verkligheten. -Vi är stolta och glada över att myten om den ständigt försenade och fuskande hantverkaren verkar vara just en myt. VVS-branschen är professionell, trovärdig och kompetent, säger Mats Björs, vd på branch- och arbetsgivarorganisationen VVS Företagen.

I en undersökning som Novus gjort har 1013 slumpmässigt utvalda personer i en panel fått svara på olika frågor och påståenden om VVS-branschen.

Eftersom vi ständigt matas med bilden av hantverkare som inte håller måttet, ville vi göra en egen kvalificerad undersökning. Vår bild av branschen är en majoritet av nöjda kunder och en bransch som ständigt utvecklas.

Däremot är det få som vet vad förkortningen VVS står för. Bara 18 procent svarade rätt på frågan, som i undersökningen hade fyra svarsalternativ.

- Det är intressant att en förkortning som har en klar betydelse för oss, och som ändå använs relativt ofta, egentligen har ett okänt innehåll för oss. Det blir vår hemläxa som branschens förbund att se till att berätta vad vi är och vad vi levererar, säger Mats Björs.

Och för dig som undrar vad förkortningen VVS står för, så handlar det förstås om livskvalitet och komfort, såsom bra inomhusklimat, rent vatten i kranen och fungerande avlopp. Värme, ventilation och sanitet är alltså det rätta svaret.