Arbetstider och processlöneavtal i fokus för nytt Tjänstemannaavtal

Idag växlas de gemensamma avtalsyrkanden för tjänstemannaavtalen som berör 14 000 personer i installations- och byggbranschen. För Installatörsföretagen är det viktigt att i det nya avtalet uppdatera reglerna för arbetstider samt att de väl fungerande processlöneavtalen behålls för samtliga.

- Regler om arbetstid, övertid, beredskap och förskjuten arbetstid är nu över 30 år gamla. Under åren som gått har såväl lagstiftning som företagens verksamhet och behov i arbetstidshänseende förändrats. Reglerna i avtalen behöver därför ses över och moderniseras, säger Ulf Nordström, biträdande förhandlingschef och ansvarig för Tjänstemannaavtalet hos Installatörsföretagen.

Avtalet behöver dessutom kompletteras med regler rörande nattvila, veckovila och dygnsvila för att anpassa arbetslagens regler till verksamheten i installations- och byggbranschen.

Ett annat yrkande som Installatörsföretagen kommer verka för är att de så kallade processlöneavtalen med lokal lönebildning ska fortsätta gälla. Detta innebär att löneavtalet inte innehåller siffror eller nivåer utan lönen istället sätts utifrån förutsättningarna på det enskilda företaget efter dialog mellan chef och medarbetare.

Vi har sedan länge haft denna lösning med Ledarna och under de senaste tre åren har även Sveriges Ingenjörer och Unionen anslutit sig till liknande löneavtal. Att avtalen anpassas utifrån företagets förutsättningar har fungerat bra både för företagen och medarbetarna. Väl fungerande löneavtal ska premiera goda prestationer och öka medarbetarnas motivation samtidigt som de bidrar till ökad produktivitet och ökad lönsamhet för företagen, fortsätter Ulf Nordström.

Nuvarande tjänstemannaavtal löper ut den 30 april. I tjänstemannaavtalsförhandlingarna är det Installatörsföretagens två föreningar, VVS Företagen och EIO, tillsammans med Glasbranschföreningen, Maskinentreprenörerna, Målariföretagen samt Plåtslageriernas Riksförbund som gemensamt förhandlar med de fackliga motparterna Sveriges Ingenjörer, Ledarna och Unionen.

Gruppbild: (Fr.v.) Björn Granath, Sveriges Ingenjörer, Jan Siezing, VD Installatörsföretagen,Rolf Bladh, Måleriföretagen, Ulf Nordström, Installatörsföretagen, Anita Hagelin, Installatörsföretagen, Martina Höök, Installatörsföretagen, Ingrid Clementson, Glasbranschföreningen, Per-Erik Markström, Maskinentreprenörerna, Alexander Illiev, Plåtslageriernas Riksförbund, Irena Franzén, Ledarna, Mikael Segel, Unionen, Krister Strålberg, Unionen

Ulf Nordström, biträdande förhandlingschef
ulf.nordstrom@eio.se

Anita Hagelin, biträdande förhandlingschef

anita.hagelin@vvsforetagen.se

Karoline Hammar, kommunikationschef
karoline.hammar@eio.se

Installatörsföretagen är en politiskt oberoende organisation. Vi representerar 3 500 medlemsföretag i installationsbranschen. Företag, som med sina 40 000 medarbetare, förser Sverige med värme, ventilation, vatten, el- och teleteknik. Organisationen bildades av Elektriska Installatörsorganisationen EIO och VVS Företagen som båda är en del av Installatörsföretagen.

Regler om arbetstid, övertid, beredskap och förskjuten arbetstid är nu över 30 år gamla. Under åren som gått har såväl lagstiftning som företagens verksamhet och behov i arbetstidshänseende förändrats. Reglerna i avtalen behöver därför ses över och moderniseras.
Ulf Nordström, biträdande förhandlingschef
Vi har sedan länge haft denna lösning med Ledarna och under de senaste tre åren har även Sveriges Ingenjörer och Unionen anslutit sig till liknande löneavtal. Att avtalen anpassas utifrån företagets förutsättningar har fungerat bra både för företagen och medarbetarna. Väl fungerande löneavtal ska premiera goda prestationer och öka medarbetarnas motivation samtidigt som de bidrar till ökad produktivitet och ökad lönsamhet för företagen.
Ulf Nordström, biträdande förhandlingschef