Botten nådd i konjunkturen – men vändningen dröjer för elteknikbranschen

Byggkonjunkturen har nu nått botten och en återhämtning har inletts. Men för elteknikbranschen dröjer till mitten eller slutet av nästa år innan investeringarna vänder uppåt. Det är slutsatsen i en färsk konjunkturrapport som Industrifakta tagit fram på uppdrag av Elektriska Installatörsorganisationen EIO.

Förra året minskade marknaden för elinstallationer med hela 7 miljarder kronor eller 13 procent som en direkt följd av lågkonjunkturen. Exempelvis sjönk nyproduktionen av bostäder med hela 35 procent. Det som dämpade fallet något var offentlig husbyggnad och satsningar på underhåll. Men elteknikbranschen drabbades i gengäld hårt av minskade investeringar inom industrin. Enligt konjunkturrapporten markerade förra årets nedgång troligtvis botten i konjunkturnedgången. I år väntas byggandet öka igen till följd av hög efterfrågan, låg räntenivå, stabila huspriser och positiva hushåll. Men eftersom el- och teleinstallationer sker i slutet av ett byggprojekt dröjer det ännu en tid innan det vänder uppåt för elteknikbranschen. Den ekonomiska utvecklingen under 2010 väntas bli oförändrad jämfört med förra året. 2011 spås en bredare uppgång för bygginvesteringarna och för investeringarna i industrin. Konjunkturrapporten bedömer att marknaden för elinstallationer under nästa år ökar med 5 procent. Konjunkturnedgången har dock lett till en hårdare konkurrens och en ökad prispress. Fortsatta kreditsvårigheter, restriktivare banker och på sikt höjda räntenivåer kan också leda till att planerade projekt skjuts på framtiden. Andra risker är att beställare får svårt att betala eller riskerar att gå i konkurs. Det finns stora regionala skillnader i marknadsutvecklingen 2010-2011. I Stockholm väntas bostadsbyggandet och investeringar i offentlig sektor lyfta marknaden för elinstallationer med 3 procent redan i år och med 7 procent 2011. I Skåne, där marknaden backade med hela 20 procent förra året, spås tillväxten stanna på 3 procent 2011. I Västra Götaland väntas ökningen bli 5 procent under nästa år, alltså mitt emellan den i Stockholm och Skåne. Marknadsutvecklingen i Norrland väntas bli mer blygsam än i de södra delarna av landet. Efter att ha backat med 20 procent förra året förutspås en nolltillväxt 2011. Det är inom området energieffektivisering som elteknikföretagen väntar sig de största marknadsmöjligheterna de närmaste åren. Men även säkerhetsmarknaden lär fortsätta att öka. Förväntningar finns också på ökade investeringar i industrin, även här med energibesparingarna som ledstjärna. Läs hela rapporten här: http://www.eio.se/omeio/branschstatistik/Documents/konjunkturrapport_EIO_mars2010.pdf