Byggnads väljer konflikt före samtal

Ännu en gång utnyttjar Byggnads generösa konfliktregler och det drabbar företagen, medarbetare och vanliga människor. Det hotar även en återhämtning inom byggsektorn samt svensk ekonomi. Byggnads varsel omfattar cirka 3 000 medarbetare på 160 arbetsplatser.

Det är den direkta verkan av en strejk. Indirekt kommer flera andra yrkeskategorier att drabbas, elektriker, målare och VVS-montörer. I förlängningen innebär det att viktiga samhällsbyggen kommer att stå stilla och det blir vanliga människor som får ta smällen av att ett konfliktinställt fack tar strid.

- Det är oroväckande att en viktig industri för tillväxt och samhällsnytta utsätts för ett allvarligt konflikthot. Parterna är i årets avtalsrörelse överens om det rådande konjunkturläget och den varselvåg som drabbat byggsektorn. Ändå söker Byggnads konflikt för att driva sina frågor under hot mot företag och medarbetare som redan nu upplever ett pressat läge, säger Robert Jakobsson, förhandlingschef, VVS Företagen.

Byggsektorn behöver utvecklas till att bli en mer modern bransch med kollektivavtal som ger företag och medarbetare möjlighet att effektivt producera ett mervärde åt sina kunder. Det skapar lönsamhet och anställningstrygghet.

- Vi behöver ett bättre samtalsklimat inom byggsektorn för att utveckla branschen. Det är inte bara oroväckande utan bekymrande att Byggnads inte ser branschens utmaningar utan överutnyttjar konfliktreglerna för egen vinning, säger Johan Mossling, tf vd VVS Företagen.

I år löper Byggavtalet ut för Industriavtalet som är normerande för lönesättningen i Sverige. Sedan Industriavtalet kom till 1997 har svenska arbetstagare sett en reallöneutveckling på 45 procent. Industriavtalet har gett svenska löntagare mer i plånboken och har även stärkt svensk konkurrenskraft. 50 procent av Sveriges industriproduktion går på export. De företag som står för den produktionen är grunden i det välfärdssamhälle som vi har i Sverige. Det skulle vara förödande för svensk ekonomi, anställningstillfällena och vår välfärd om inte industrisektorn sätter märket.

- Vi behöver utveckla byggsektorn mot en mer lokal lönebildning, där de som är närmast produktionen sätter lönen. För att skapa en bättre produktion och effektivitet behöver vi inom byggsektorn gå mot mer individuell lönesättning. Det leder till en bättre lönsamhet i företagen och därmed tryggare anställningar, säger Robert Jakobsson, förhandlingschef VVS Företagen.

I en undersökning som VVS Företagen har låtit göra säger 85 procent av VVS-montörer i medlemsföretagen att erfarna VVS-montörer bör tjäna mer än oerfarna, 74 procent tycker det är bra eller ganska bra med individuella löner medan endast 20 att det är dåligt med individuella löner.

- Det är tydligt att VVS-montörer i våra medlemsföretag ser och vill ta eget ansvar för sin arbetsinsats och att de ser koppling mellan sitt arbete, lön och anställningstrygghet, säger Johan Mossling, tf vd VVS Företagen.

För mer information:
Robert Jakobsson, förhandlingschef VVS Företagen, tel: 08-762 75 32