EIO, ABB och Schneider Electric arrangerar seminarium i Almedalen: ”Elteknikbranschen Kapar Kilowatten”

Nästan all energiomsättning distribueras eller regleras idag via elektriska system.

Vad har då elteknikbranschen för roll i effektiviseringsarbetet och vilka potentialer är konkret möjliga? En enad elteknikbransch, representerad av Elektriska installatörsorganisationen EIO och de ledande tillverkande Schneider Electric och ABB arrangerar torsdagen den 8 juli klockan 14 på Gotlands Museum på Strandvägen 14 ett seminarium i Almedalen där elteknikbranschen visar vägen. Seminariet är en del av elteknikbranschens nya kampanj ”Kapa Kilowatten”.

Nu i högsommartider känns förstås vinter, snö och minusgrader avlägset. Men många har ändå inte glömt de hål som vinterns elräkningar grävde i plånboken. Många villaägare hade månadskostnader på 7000-10 000 kr för sin elförbrukning. Elteknikbranschens kampanj Kapa Kilowatten pekar på allt branschen kan göra för att hjälpa konsumenter, företag och fastighetsägare att minska sin elförbrukning genom modern elteknik.

Kapa Kilowatten syftar till är att profilera elinstallatörerna som en naturlig part att vända sig till för energieffektivisering. Bakom kampanjen står i princip hela elteknikbranschen, bland andra Elektriska Installatörsorganisationen EIO, branschorganisationer som Sveriges Elgrossister, Elleverantörernas Förening, Belysningsbranschen, grossister, KNX Sweden samt även stora tillverkare som Schneider Electric och ABB.
Som en förlängning av kampanjen är målet att ge ett branschlyft med högre stolthet och anseende för elinstallatörerna och att skapa en ökad tillväxt i elteknikbranschen.
Elteknikbranschen är såklart redan aktiv inom energieffektivisering. Konkreta exempel på åtgärder som kan Kapa Kilowatten är:

- Moderna, kommunicerande elanläggningar – fastighetsstyrning genom KNX.

- Modern belysning och ljusstyrning. Elförbrukningen kan minska med upp till 80 procent.

- Frekvensstyrning av motorer.

- Centrala styrsystem för hus med direktverkande el.

En stor del av landets elinstallatörer och EIO:s medlemsföretag erbjuder redan idag sina kunder denna teknik, och elteknikbranschen har alltså täckning för att använda begreppet Kapa Kilowatten. Men nu ska branschen kraftsamla och profilera sig gentemot nya målgrupper bland konsumenter och fastighetsägare. Och startskottet går alltså i Almedalen.

Vill du veta mer om seminariet i Almedalen eller om kampanjen Kapa Kilowatten?

Ta gärna kontakt med:

Daniel Eriksson, EIO:s branschchef, 08-762 74 91, daniel.eriksson@eio.se
Henrik Nygård, EIO:s kommunikationschef , 08-762 75 83, henrik.nygard@eio.se

Elektriska Installatörsorganisationen EIO Rosenlundsgatan 40, Box 17537 118 91 Stockholm
Tfn 08-762 75 00, fax 08-668 86 17 www.eio.se, info@eio.se