EIO om 6Fs krav: Oroande och oansvarigt

Åsa Kjellberg Kahn, förhandlingschef på Elektriska Installatörsorganisationen EIO är kritisk mot de krav som 6F – där även Elektrikerförbundet ingår, presenterat idag. Kraven är en ”satsning på de lägst avlönade”, och omfattar en löneökning på 3, 2 procent, under kommande avtalsperiod.

-Det är en högre nivå än de krav som facken från industrin la fram för en tid sedan. 6F kan rimligen inte bedöma industrins förmåga bättre än parterna inom industrin. Under sken av låglönesatsningar kräver de här facken löneökningar som klart överstiger vad industrin krävt. Dessutom hör merparten av medlemmarna inom 6F till de bäst avlönade LO-grupperna, säger Åsa Kjellberg Kahn.

Genom sina krav äventyrar facken i 6F den framgångsrika lönebildningsmodell som funnits i Sverige och som gett reallöneökningar till alla under många år.

-I den kommande avtalsrörelsen bör vi fokusera på att parterna tar ansvar för att värna modellen och träffa ansvarsfulla avtal som också öppnar upp för ungdomar och nyanlända, menar Åsa Kjellberg Kahn.

Sedan 2006 har arbetskraftskostnaderna i Sverige ökat snabbare än i andra europeiska länder och i USA. Ett övergripande och viktigt mål för löneavtalen 2016 är att svenska företag kan återta förlorad konkurrenskraft. Vi kommer att betrakta den internationellt konkurrensutsatta industrin som lönenormerande även i avtalsrörelsen 2016. Att frångå märket som norm skulle riskera jobb och välstånd.

Åsa Kjellberg Kahn, vice VD och förhandlingschef
asa.kjellberg-kahn@eio.se

Karoline Hammar, kommunikationschef
karoline.hammar@eio.se

Elektriska Installatörsorganisationen EIO är en opolitisk och oberoende bransch- och arbetsgivarorganisation för Sveriges el- och teleteknikföretag. Vi har 2 800 medlemmar med sammanlagt 26 500 anställda. Sedan 1906 - i över hundra år – har EIO arbetat med att stärka medlemsföretagens och elteknikbranschens konkurrenskraft.