EIO rekryterar kommunikationsexpert med PR-spets från Ledarna

Monica Berling börjar som ny kommunikationschef på Elektriska Installatörsorganisationen EIO. Hon arbetar idag som chef för PR och opinionsbildning på Ledarna, där hon också har ansvar för varumärkesfrågor.

På EIO får Monica Berling ett övergripande ansvar för kommunikation, inkluderande medierelationer, opinionsarbete och varumärkesbyggande.

-          EIO är mitt inne i ett intensivt förändringsarbete där vi förstärker vår kommunikationsavdelning på flera sätt med målet att synas mer i media, stärka vårt varumärke och profilera elteknikbranschen.

-          Ett exempel på detta arbete är vår stora Elrätt-kampanj, som bland annat syns i reklamfilmer i TV4 under året. Monica Berling är ett viktigt tillskott till EIO som ledare för arbetet med att flytta fram elteknikbranschens positioner, säger EIOs vd Jan Siezing.

Monica Berling har 20 års erfarenhet av PR och kommunikation på ledningsnivå i näringslivet. Hon har en gedigen kunskap om arbetsmarknadens parter och ett brinnande intresse för kommunikation och ledarskap. På Ledarna har hon bland annat jobbat med att stärka organisationens varumärke till att bli en ledande opinionsbildare. Hon har tidigare också arbetat som seniorkonsult på PR-byrån Cohn & Wolfe och som informationschef på IT-konsultföretaget Logica.

-          Jag ser många intressanta kommunikationsutmaningar och viktiga samhällsfrågor i EIOs verksamhet. Det ska bli riktigt roligt att jobba för att stärka medlemsföretagens ställning, säger Monica Berling.

Monica Berling börjar sin tjänst i mitten av juni och blir en del av EIOs ledningsgrupp. Hon efterträder Henrik Nygård som arbetat som kommunikationschef i drygt tre år. Henrik tillträder en nyinrättad tjänst som publicistisk chef med ansvar för EIOs nybildade redaktion, som ska arbeta med innehåll till organisationens kommunikationskanaler. Dit hör exempelvis branschtidningen Elinstallatören, men även digitala kanaler och sociala medier.

Jan Siezing, vd EIO, tel 070-532 10 18, jan.siezing@eio.se
Monica Berling, tel 070-673 60 93, monica.berling@gmail.com

Elektriska Installatörsorganisationen EIO
Elektriska Installatörsorganisationen EIO är en opolitisk och oberoende bransch- och arbetsgivarorganisation för Sveriges el- och teleteknikföretag. Vi har 2.600 medlemsföretag med sammanlagt 25.000 anställda som omsätter 28 miljarder kronor.

EIO:s huvuduppgift är att hävda medlemsföretagens gemensamma intressen och verka för elteknikbranschens utveckling.Vi bedriver lobbyverksamhet och opinionsbildning samt är remissinstans i viktiga frågor som rör elteknikbranschen.
EIO träffar kollektivavtal för sina medlemsföretag.
www.eio.se
 - info@eio.se

- Jag ser många intressanta kommunikationsutmaningar och viktiga samhällsfrågor i EIOs verksamhet. Det ska bli riktigt roligt att jobba för att stärka medlemsföretagens ställning.
Monica Berling