EIO säger ja till medlarnas bud om elektrikeravtal

Elföretagens arbetsgivarorganisation EIO säger ja till det bud som medlarna lämnat i dag på förmiddagen. Elektrikerförbundet tackar dock nej till budet.

- Medlarna har lagt ett bud som gynnar båda parter, och som har lönekostnader helt i linje med vad som avtalats i resten av industrin och med Byggnads. Elektrikerförbundet fortsätter dock kräva att få mer pengar än alla andra, utan att ge någonting i utbyte, säger Åsa Kjellberg Kahn, förhandlingschef på EIO. På medlarnas inrådan har parterna förhandlat direkt med varandra under den gångna veckan. EIO lämnade i veckan ett bud som var mycket förmånligt för de anställda och bra för branschen. Detta avvisades helt av Elektrikerförbundet. Nu avvisar Elektrikerförbundet alltså även medlarnas bud. - Elteknikbranschen befinner sig fortfarande i en djup ekonomisk svacka efter en finansiell kris som är långt ifrån över. Det finns ett stort behov av ansvarstagande från båda parter för att få goda villkor där företagen kan växa och anställa. Vi har tillmötesgått flera av de krav som facket framhållit som viktigast, bland annat regler för småbarnsföräldrars arbete på annan ort. Elektriker tillhör redan de grupper inom LO som har högst löner. Villkoren i medlarnas bud är i grunden likvärdiga med de som Elektrikerförbundet, efter omfattande strejk, nyligen tecknat med arbetsgivarna inom kraftbolagen. Men förbundet accepterar inte detta för elteknikföretagen och har från måndag varslat om den största strejken på över 15 år. - Elektrikerförbundet har en tradition av att hela tiden välja konflikt framför förhandling. Strejken på måndag kommer att lamslå byggen och industrier i hela landet. Istället för att söka en rimlig lösning i samförstånd väljer Elektrikerförbundet än en gång hellre konflikt och struntar i konsekvenserna för samhället och andra löntagare. En kartläggning från LO visar att inget fackförbunden använder strejkvapnet så ofta som Elektrikerförbundet. Förbundet har drivit mer än 22 konflikter på avtalsområdet sedan 1993. För en sammanställning av dessa, se www.eio.se. För ytterligare information: Åsa Kjellberg Kahn, förhandlingschef EIO, 0705-160564