EIO vill se nya regler för elteknikbranschen

Konsumenter, yrkesmän och arbetsgivare påverkas negativt av det nuvarande behörighetssystemet för elinstallatörer. I en ny rapport som presenteras i dag efterlyser Elektriska Installatörsorganisationen EIO en reformering av regelverket.

-        Allt fler privatpersoner gör elarbeten på egen hand. För att klargöra vilka regler som gäller och upprätthålla en god elsäkerhet i samhället måste lagstiftningen därför kunna förstås av såväl lekmän som yrkesmän. Så är det inte idag. Behörighetssystemet är spretigt, otydligt och i flera avseenden föråldrat, säger Johan Martinsson, bransch- och affärsutvecklingschef på EIO.

I den nya rapporten Bristerna med behörighetssystemet – Därför bör reglerna för elinstallatörer reformeras, som EIO presenterar på fackmässan Elfack i Göteborg i dag, beskrivs regelverket och dess brister. Bland annat pekar EIO på att det saknas en tydlig definition av begreppet ”elinstallationsarbete”. Både bland konsumenter och elteknikföretag råder det osäkerhet om vilka elarbeten som kräver behörighet, visar två undersökningar som Novus gjort. Det är allvarligt för elsäkerheten, men hindrar också nya samarbeten mellan elteknikföretagen och andra branscher.

-        Enbart arbetsuppgifter som specifikt påverkar elsäkerheten ska kräva behörighet, det måste vara utgångspunkten för lagstiftningen. Det handlar om arbeten med anläggningsdelar som ska spänningssättas, arbeten med skyddsströmbanan samt arbeten med dold kanalisation. Däremot kan arbeten med synlig kanalisation eller kanalisation som går att inspektera före den döljs undantas. Det är arbetsuppgifter som skulle kunna utföras av andra yrkesgrupper, säger Johan Martinsson.

EIOs rapport är ett inspel till den statliga utredning om behörighetssystemet som Näringsdepartementet förbereder. EIO stödjer Elsäkerhetsverkets tidigare förslag om att införa en särskild elektrikerlegitimation och ersätta dagens modell där yrkesmannen arbetar under överinseende av en elinstallatör med en individuellt kopplad behörighet. Det skulle stärka konsumentens ställning men även skapa förutsättningar för fler jobb och fortsatt tillväxt.

-        De förändringar vi efterlyser, individuellt knuten yrkesbehörighet och en avgränsning av behörighetskrävande arbetsuppgifter, skulle stärka elektrikeryrkets status och skapa förutsättningar för landets elteknikföretag att växa. Det är viktiga steg i arbetet med att modernisera elteknikbranschen, säger Johan Martinsson.

Rapporten Bristerna med behörighetssystemet presenteras kl. 10.00 – 10.30 på Elfack i Göteborg. Direkt efter EIOs seminarieserie, kl. 14.00, kommer Jan Siezing, VD på EIO, Johan Martinsson, bransch- och affärsutvecklingschef samt Joakim Grafström, elsäkerhetsexpert på EIO, att finnas tillhands och besvara frågor om rapporten och EIOs förväntningar på den behörighetsutredning som Näringsdepartementet förbereder.

Läs rapporten Bristerna med behörighetssystemetwww.eio.se.

Johan Martinsson, bransch- och affärsutvecklingschef
johan.martinsson@eio.se

Jan Siezing, VD
jan.siezing@eio.se

Henrik Nygård
henrik.nygard@eio.se

Elektriska Installatörsorganisationen EIO

Elektriska Installatörsorganisationen EIO är en opolitisk och oberoende bransch- och arbetsgivarorganisation för Sveriges el- och teleteknikföretag. Vi har 2.600 medlemsföretag med sammanlagt 25.000 anställda som omsätter 28 miljarder kronor.
EIO:s huvuduppgift är att hävda medlemsföretagens gemensamma intressen och verka för elteknikbranschens utveckling. Vi bedriver lobbyverksamhet och opinionsbildning samt är remissinstans i viktiga frågor som rör elteknikbranschen.EIO träffar kollektivavtal för sina medlemsföretag. Följ avtalsrörelsen på www.eio.se/avtal-2013

- De förändringar vi efterlyser, individuellt knuten yrkesbehörighet och en avgränsning av behörighetskrävande arbetsuppgifter, skulle stärka elektrikeryrkets status och skapa förutsättningar för landets elteknikföretag att växa. Det är viktiga steg i arbetet med att modernisera elteknikbranschen
Johan Martinsson, bransch- och affärsutvecklingschef på EIO