Elektrikerförbundet försöker tvinga fram olagligt avtal

EIO mottog i går ett omfattande varsel mot de svenska elteknikföretagen. Trots domar i både Europadomstolen och Arbetsdomstolen försöker nu Elektrikerförbundet under hot om strejk tvinga fram ett olagligt avtal som skulle tvinga arbetsgivarna att årligen betala 35 miljoner kronor till facket för deras allmänna verksamhet.

−      Elektrikerförbundets agerande är unikt på svensk arbetsmarknad och strider mot all praxis om hur förhandlingar bör gå till, säger Åsa Kjellberg Kahn, vice VD och förhandlingschef på EIO.

Inkasseringsavtalet är ett avtal som bland annat ställer krav på att arbetsgivaren ska göra löneavdrag med 0,5 procent från de anställda. Pengarna har Elektrikerförbundet fått för att kontrollera att elektrikernas ackordslöner är korrekta.

2007 prövade Europadomstolen ett liknande avtal som fanns mellan Sveriges Byggindustrier och Byggnads, och konstaterade att avtalet var olagligt och i strid med Europakonventionen om mänskliga rättigheter. Efter detta fasade Byggnads och andra fack ut sina granskningsarvoden. Elektrikerförbundet vägrade emellertid ens diskutera en förändring av systemet utan drev istället i avtalsrörelsen 2007, med stöd av en massiv konflikt, ett krav på att arbetsgivarna själva skulle betala den fackliga verksamheten. EIO medgav då att under två år betala 14 miljoner kronor till förbundet i syfte att underlätta en omställning till det nya rättsliga läget beträffande oorganiserade.

Men inte heller därefter ville Elektrikerförbundet avskaffa kontrollavgifterna utan valde istället att till Arbetsdomstolen stämma ett avtal av EIOs medlemsföretag, som rättar sig efter Europadomstolens dom och upphört med inkasseringen från oorganiserade.

Domen kom i oktober 2012 och där konstaterar även Arbetsdomstolen att inkassering från oorganiserade är olagligt, med hänvisning bland annat till att pengarna inte använts till ackordskontroll utan till allmänfacklig verksamhet som förhandlingar och utbildning

Modellen inkasseringsavtal med löneavdrag från oorganiserade är alltså olaglig. Oorganiserad arbetskraft ska inte betala för allmän facklig verksamhet. Nu kräver Elektrikerförbundet att det istället är arbetsgivarna som ska betala. Med hot om en mycket omfattande strejk kräver Elektrikerförbundet att få teckna ett nytt inkasseringsavtal där arbetsgivarna som omfattas av Installationsavtalet varje år ska betala 35 miljoner kronor till Elektrikerförbundets allmänna verksamhet.

−      Detta är utpressning. Systemet med inkassering från oorganiserade av kontrollavgift är olagligt och den nya modell som Elektrikerförbundet föreslår innebär ingen förändring i sak då även denna modell drabbar oorganiserade indirekt. Varken oorganiserade arbetare eller arbetsgivarna ska betala för fackets verksamhet, den notan måste de stå för själva Jag är förvånad över att LO ser på medan Elektrikerförbundet går till strid för en avtalsmodell som är olaglig och totalt i strid med den svenska modellen, säger Åsa Kjellberg Kahn.

Elektrikerförbundet har sedan 1993 använt varsel eller strejk 26 gånger, endast sex år under perioden har inneburit verklig arbetsfred. För en sammanställning av hur Elektrikerförbundet regelmässigt använt stridsåtgärder istället för förhandling för att få igenom sina krav, se rapporten ”Elektrikerförbundets konflikthistoria – strejken som standardverktyg”.

För ytterligare information, kontakta:

Åsa Kjellberg Kahn, vice VD och förhandlingschef EIO

asa.kjellberg-kahn@eio.se

Jan Siezing, VD, EIO
jan.siezing@eio.se

Henrik Nygård, kommunikationschef EIO
henrik.nygard@eio.se

Elektriska Installatörsorganisationen EIO
Elektriska Installatörsorganisationen EIO är en opolitisk och oberoende bransch- och arbetsgivarorganisation för Sveriges el- och teleteknikföretag. Vi har 2.600 medlemsföretag med sammanlagt 25.000 anställda som omsätter 28 miljarder kronor.

EIO:s huvuduppgift är att hävda medlemsföretagens gemensamma intressen och verka för elteknikbranschens utveckling.Vi bedriver lobbyverksamhet och opinionsbildning samt är remissinstans i viktiga frågor som rör elteknikbranschen.
EIO träffar kollektivavtal för sina medlemsföretag.
www.eio.se
 - info@eio.se