Elektrikerns nya verktyg är digitalt

Nu lanserar samarbetsprojektet Elrätt ett nytt verktyg för elinstallatörer, Elrätt Idébanken. En digital plattform med lösningar och produkter från 33 av landets främsta leverantörer som fungerar som ett säljverktyg. Med Elrätt Idébanken kan elinstallatören inspirera och visa lösningsförslag redan hemma hos sina kunder.

Elteknikbranschens framtid står inför flera stora utmaningar. Teknikutvecklingen går snabbt och det finns många smarta lösningar, men kännedomen hos slutkonsumenten är ofta låg.

- Efterfrågan på smarta, effektiva lösningar är stor. Med Idébanken får elinstallatörerna stöd i att utveckla sin expertroll och inspirera. De får komma med lösningsförslag som matchar kundens behov, säger Jessica Ericsson, projektledare på Elrätt.

Med hjälp av Idébanken blir det enklare att presentera inspirerande förslag för kunder och visa exempel på installationer i olika miljöer. Varje lösning presenteras med fokus på nyttan och upplevelsen för kunden.

- I mätningar såg vi att elektriker får höga poäng för kompetens och utförande, men lägre när det gäller att komma med idéer och förslag. Idébanken är ett verktyg för att installatörerna ska kunna agera mer konsultmässigt, säger Jessica Ericsson.

I samband med lanseringen av Idébanken finns samarbetsprojektet Elrätt på plats på mässan Elfack där det finns möjlighet att prova elektrikerns nya verktyg.

Jessica Ericsson, projektledare Elrätt
jessica.ericsson@eio.se

Elrätt är ett samarbete mellan Elektriska Installatörsorganisationen EIO, Sveriges Elgrossister SEG och Elrätt Leverantörerna. Syftet är att inspirera och visa möjligheterna med smart elteknik.

Efterfrågan på smarta, effektiva lösningar är stor. Med Idébanken får elinstallatörerna stöd i att utveckla sin expertroll och inspirera. De får komma med lösningsförslag som matchar kundens behov.
Jessica Ericsson, projektledare på Elrätt
I mätningar såg vi att elektriker får höga poäng för kompetens och utförande, men lägre när det gäller att komma med idéer och förslag. Idébanken är ett verktyg för att installatörerna ska kunna agera mer konsultmässigt.
Jessica Ericsson, projektledare på Elrätt