En sund och säker arbetsplats

14 organisationer inom byggsektorn, däribland VVS Företagen, arbetar aktivt tillsammans för sunda och säkra arbetsplatser i Sverige. Målet är nollvision, det vill säga inga olyckor eller skador ska inträffa på byggarbetsplatserna.

Som ett led i det arbetet presenterar dessa organisationer en skrift med syfte att öka engagemang och kunskaper om arbetsmiljöfrågor genom att redogöra för några av de viktigaste delarna i ett bra arbetsmiljöarbete. I broschyren får du också veta var du kan få mer hjälp och stöd i ditt arbetsmiljöarbete.

-Ett systematiskt arbetsmiljöarbete behöver inte vara svårt eller krångligt utan det gäller för arbetsgivaren att tillsammans med medarbetare och skyddsombud bestämma hur arbetet bäst ska genomföras i den egna verksamheten, säger Kent Sjödin som arbetar med arbetsmiljöfrågor i VVS Företagen.

-När vi hjälps åt att öka kunskapen och förebygga risker kan vi långsiktigt minska antalet olyckor och skador. Alla har ett ansvar och alla kan göra något för att skapa en så bra arbetsmiljö som möjligt, menar Wenche Persson, som också är delaktig i arbetsmiljöfrågorna på VVS Företagen.

Ladda ner broschyren på: www.vvsforetagen.se

Broschyren har tagits fram av:
Byggnads, EIO, Ledarna, Målarmästarna, Glasbranschföreningen, Plåtslageriernas Riksförbund, Sveriges Byggindustrier, Svenska Målarförbundet, VVS Företagen, Elektrikerna, Sveriges Ingenjörer, Unionen, SEKO och Maskinentreprenörerna.