EUU och IUC utreder möjligheterna att bilda ett gemensamt utbildningsföretag

Med målsättningen att underlätta och säkerställa installationsbranschens framtida kompetensförsörjning har styrelserna i EUU och IUC enats om att det finns stora fördelar med ett samla utbildningsverksamheten i ett företag.

- Installatörsbranschens utmaning med att hitta kompetenta medarbetare kommer högst sannolikt att öka framöver. Vi behöver därför säkerställa att branschen tillhandahåller långsiktig, kvalitetssäkrad och branschanpassad utbildning, säger Per Wilhelmsson, styrelseordförande i IUC.

- Frågan har naturligtvis aktualiserats ytterligare genom bildandet av Installatörsföretagen. Vi ser ett stort behov av att ännu bättre än idag, dra nytta av den kompetens som finns i de utbildningsföretag där vi är ägare eller stiftare. En rad frågor återstår dock att besvara innan styrelse, ägare och stiftare kan ta ett slutligt beslut”, säger Jan Siezing, styrelseordförande i EUU, tillika vd i Installatörsföretagen.

Styrelserna i EUU och IUC har därför beslutat att djupare undersöka förutsättningarna för att bilda ett nytt utbildningsföretag genom en sammanslagning av IUC i Katrineholm och EUU i Nyköping.

- Drivkraften är helt grundad i ambitionen att utveckla och leverera ett attraktivare erbjudande än vad utbildningsföretagen kan göra enskilt. För att möta företagens framtida krav på utbildning behöver vi ta frågan om kompetensförsörjning i installationsbranschen till nästa nivå, säger Per Wilhelmsson.

Ägare och stiftare beräknas fatta beslut senast maj 2018.

För mer information:

Per Wilhelmsson, styrelseordförande IUC, 072-241 4490

Jan Siezing, styrelseordförande EUU, 08-762 7577

Om oss

Våra 3600 medlemmar är entreprenörer, arbetsgivare och företagare verksamma inom branschen för tekniska installationer. Det är våra medlemmar som med sina 50 000 medarbetare installerar, optimerar och kontrollerar värme, ventilation, vatten, el- och teleteknik. Vi representerar även entreprenörerna inom elkraft som säkrar infrastrukturen för Sveriges elförsörjning. Installatörsföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation. Vi är en del av Svenskt Näringsliv.